S P E L - I N F O

         

SULI: Fallen Harmony


Uitgever: Coutal Prod / 2020
Ontwerper: Coutal Games

Platform: PC.

Systeemeisen:
--- Windows 8/10 - Processor: i5 (4CPU) 2.4 GHz - 6 GB RAM - Elke grafische kaart - Elke geluidskaart - 1400 MB beschikbare opslagruimte.

Categorie:
Fantasie, sprookje, vervulling profetie, mens- en dierwereld, getekende 2D en 2.5 D comic beelden, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Yvonnes Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review door Yvonne:
Suli Fallen Harmony is een charmant, rond verhaal met een charmante hoofdfiguur, het meeuwtje Suli dat nog niet kan vliegen. Hij woont samen met zijn ouders op het visserseiland Harmony, waar mensen en mensachtige vogels in harmonie met elkaar samenleven. De goden Gaia, voor de mensen, en Osir voor de vogels hebben een eigen tempel waar hun eer wordt bewezen.
Het is de dag na een vreselijk zware storm en het dorpje ligt vol rommel. Verder is de zee plotseling drooggevallen, en zijn er wat aardbevingen en een grote inslag in de bossen rond het dorpsplein geweest.
Suli wil uitzoeken hoe die chaos is ontstaan en moet dus niet alleen op onderzoek gaan in het dorp, maar ook in de bossen en op de bodem van de zee.
Dat onderzoek is later nog meer noodzakelijk, want enkele dorpsbewoners, waaronder Suli's ouders en de burgemeester én een zeebewoonster worden ontvoerd en meegenomen door monsters die het hele gebied onveilig maken.

      

De karaktertjes zijn 'plat', je herkent ze voornamelijk aan hun uiterlijk, niet aan bijbehorende karaktertrekjes. Suli zelf voelt zich verantwoordelijk voor het lot van zijn medebewoners en de zeebewoners, wat voornamelijk blijkt uit zijn daden tijdens de zoektocht naar harmonie.
Het traditionele verhaal lijkt simpel, er zijn geen vernieuwende aspecten en de humor komt er bekaaid vanaf in tekst en situaties, al zijn er wel enkele komische karaktertjes te zien. Maar het geheel zit op een prettige manier logisch in elkaar en er zijn geen losse eindjes.
Het verhaal zou zó afgesloten kunnen worden met 'en ze leefden nog lang en gelukkig', maar niet voordat Suli de nodige problemen heeft opgelost.
Er is een hintfunctie in het spel, maar die is niet erg specifiek, dus zul je zélf een oplossing moeten vinden.

      

De puzzels zijn gevarieerd. Suli mag andere bewoners helpen met een probleem, een vlot bouwen, uit een gevangenis ontsnappen, een toverdrank maken en een walvisprins terugbrengen bij diens moeder. Zijn belangrijkste taak is, dat hij de hulp moet zien te krijgen van de verschillende goden van het eiland en de zee, om uiteindelijk de harmonie in het dorpje te herstellen.
Er zijn vooral dialoog- en inventarispuzzels, maar ook moet je in een mini-game een muziekstukje nafluiten. Dat is óók te doen voor slechthorenden omdat je niet je gehoor, maar je zicht nodig hebt om de puzzel op te lossen.
Verder is er een zwaardgevecht als mini-game, waarbij het niet aan komt op behendigheid of snelheid, maar op het onthouden van de plekken die je in de juiste volgorde moet raken.
Een aardige inventarispuzzel is het maken van een toverdrank, waarbij je speciale, lastig te vinden bloemen voor nodig hebt. In het bos wemelt het van de bloemen, ook van bloemen die net iets afwijken maar wel de zelfde naam hebben. Hier wordt behoorlijk wat zoekwerk verwacht.

      

Het spel heeft een aardig onderwerp en is gesitueerd op veel plaatsen waar behoorlijk wat te zien valt. Je ziet Suli in zijn eigen huis, in het dorp, het bos, de bodem van de zee en in tempels. Dit alles is getekend in een herkenbaar eigen stijl, in heldere, zachte kleuren met veel duidelijke details.
De tekeningen van de zeebodem zijn prachtig en kleurrijk met al die koralen op rotswanden en grotten en kleurige huisjes. Een muisje dat Suli helpt is ronduit vertederend en tovert een glimlach op je lippen, als je ziet hoe hij zich heeft uitgedost.
Op de achtergrond zijn er niet te veel bewegingen te zien, maar wel genoeg om het spel niet statisch te laten zijn. Je ziet een wapperende vlag, dwaallichtjes en vuurvliegen en wuivende grasjes in het bos. De rondkrabbelende snelle krabbetjes zijn heel aardig en levendig om te zien.
Suli beweegt niet veel, wat vooral duidelijk is als hij ongezien langs wachters moet komen. Hij sluipt of kruipt dan niet, maar loopt op de gewone manier achter hen langs met bewegende vleugeltopjes. Zijn mondje beweegt bij het praten en af en toe zie je aan zijn hoofdje dat hij iets opmerkelijks ontdekt. Dan gaat er een lichtje bij hem op in de vorm van een uitroepteken.

      

Er is veel aandacht besteed aan de achtergrondmuziek. Zachtklinkende kabbelende, soms tokkelende, samenhangende toontjes die vooral bij de scènes aan zee goed passen en een dreigender muziekstuk aan het einde. In de troonzaal bij de walvis-koningin is een muziekje dat op dansmuziek op een ouderwetse kermis lijkt, met accordeonklanken erbij.
Elke plek heeft wel zijn eigen muziekje. Er zijn geen grote composities of muziek die de gebeurtenissen of emoties benadrukken, behalve aan het eind waar de muziek opzwepender is.
Er zijn weinig achtergrondgeluiden te horen, maar wel voldoende aanwezig om de sfeer te voelen. Je hoort uilen en meeuwen roepen, kwakende kikkers en er is wat geritsel in een struikje. Het ruisen van de zee klinkt door in de begeleidende muziek.

Er zijn geen sprekende karaktertjes in het spel. Een enkele keer hoor je alleen wat stemgeluidjes waar je, heel soms maar, taal in kunt ontdekken.
Er is één Frans sprekende stemacteur, die niet vaak aan het woord is. De verteller aan het begin en het einde is te horen in het Frans, waar Engelse ondertiteling bij is.
De geschreven Engelse teksten zijn overigens goed, zonder storende fouten.

      


Al met al is Suli een aardig, traditioneel adventure, met een logisch opgebouwd verhaal, dat geschikt is voor zowel oudere als jeugdige spelers. Wat betreft de puzzels is enige bekendheid met adventures wel vereist. Het fluitspel veronderstelt goed zoeken én goed analyseren van de mogelijkheden.
Suli is een goed adventurespel dat aan de verwachtingen voldoet.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.