APOCALIPSIS: Harry at the End of the World![]() Uitgever: Klabater / 2018 Ontwerper: Punch Punk Games Platform: PC, Mac, PS4, XBox One. Systeemeisen: --- Windows 3.1 GHZ dual-core - Intelcore I3 processor - 4 GB RAM - Grafische kaart: 1 GB VRAM, NVIDIA GeForce GTX 550 Ti of AMD Radeon HD 5850 - DirectX 9.0c - 2 GB beschikbare HD ruimte. --- MAC El Capitan 10.11.6 - 2.5 GHz Quad-Core - Intel i5 processor - 4 GB RAM - Grafische kaart: 2 GB VRAM, NVIDIA GeForce GTX 775M - 2 GB beschikbare HD ruimte. Categorie: Bovennatuurlijke fantasie, zoektocht verlossing, middeleeuws geïnspireerde 2D of 2.5D beelden, actie-elementen, 3de persoon, point & click. Beschrijving en review: In september 2019 is het spel onder de titel Apocalipsis: The Tree of the Knowledge of Good and Evil ook uitgebracht op PS4 en XBox One. Harry's lief wordt beschuldigd van hekserij en ter dood veroordeeld. Het verlies van de liefde van zijn leven was voor Harry het einde van zijn wereld. Hij kan voor zijn gemoedsrust nu niet anders dan haar zoeken en terugbrengen in een vreemde, macabere wereld die hem niet echt verwelkomt en waar een sfeer van dood en verderf hangt boven elk aspect van het leven. Harry ontmoet bizarre wezens, mythische demonen haast, die maar al te vaak in rottende toestand zijn of gemarteld worden. Het heeft allemaal een symbolische betekenis. ![]() ![]() Het verhaal wordt middels beelden en puzzels verteld, met hier en daar een gesproken toelichting. Als Harry loop je van het ene level naar het andere en probeer je de problemen in dat ene scenario op te lossen, door (zonder hotspothulp) op voorwerpen te klikken in de juiste volgorde, waarna Harry de actie uitvoert, als je op het juiste radertje klikt. De logica is meestal te voorspellen, maar zie je 'de oplossing niet, dan kun je altijd proberen tot het lukt. De puzzels zijn steeds beperkt tot één gebied, zodat het soms voelt als een escape-the-room. Niet dat dit een probleem is, de verhaallijn blijft gewaarborgd. De puzzels zijn soms makkelijk, maar er zitten ook enkele pittige nadenkers tussen en ter afwisseling zelfs een enkel actie-element zoals het wegrennen voor kanonskogels. ![]() ![]() Harry ontmoet fantastische creaturen in een omgeving, die zo ontsproten lijken te zijn uit de geest van Dürer, Holbein, Doré en Bosch. De spelmaker geeft ook aan dat hij geïnspireerd werd door deze schilders. Hij weet niet alleen het juiste palet en lijn te treffen, maar ook de hele macabere sfeer en dat is knap gedaan. De achtergronden zijn duidelijk het sterkste onderdeel van dit spel. De animaties zijn uitstekend aangepast aan die achtergronden. Het lijkt wel of de voorwerpen en ook Harry, getekend, uitgeknipt en geplakt zijn. Dat Harry daardoor soms dingen buiten zijn bereik doet en voorwerpen niet echt beet pakt, is de spelmaker vergeven. Het past allemaal naadloos in de sfeer van de grafische omgeving. De muziek en de gesproken teksten zijn van Adam Darski (Nergal), de zanger/gitarist van de Poolse black/death metal band Behemoth. Hoewel veel rustiger dan zijn normale werk, is de muziek uitstekend en sfeerbepalend. Hij onderstreept het surrealistische karakter van het spel en geeft je een gevoel van verdoemenis. ![]() ![]() Samengevat moet Apocalipsis het voornamelijk hebben van de prachtig gedetailleerde grafische beelden. De meestal niet al te moeilijke, maar wel leuke puzzels loodsen je door een 15de eeuws getekend landschap dat de moeite van het bekijken waard is. De muziek onderstreept prima de macabere surrealistische sfeer. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |