
Hoofdstuk 1:
Hotel,
Kantoor,
Mortuarium,
Pat's Huis. IntroBeelden van een nacht in een winterse stad. Een schilder die met grote penseelstreken werkt. Een ontmoeting tussen een jonge vrouw en een man in een galerie. Een man in een cape die het lijk van een vrouw voortsleept. De jonge vrouw in de galerie krijgt een telefoontje en vertrekt gehaast... Hoofdstuk 1: Anatomie les.
Het spel begint als een jonge vrouw voor een gebouw uit haar auto stapt. In haar handen draagt ze een dienblad met koffiebekertjes. Rechtsklik (of duw op I of esc) om in de inventaris te komen. Hier lees je in haar dagboek-icoon, dat ze Victoria McPherson heet. Ze is FBI agente en op weg om haar 5de moordzaak te onderzoeken, nadat ze uit de galerie werd weggeroepen. Het documenten-icoon geeft je toegang tot informatie over de 4 eerdere moorden. Allen ware vrouwen, die met geweld verdronken zijn. In hun bloed werden sporen aangetroffen van alcohol met Rohypnol, een kalmeringsmiddel. Kantoor  
|
| - 1 cup of love | grote maatbeker liefde | = milk (melk) |
| - ½ cup of generosity | kleine maatbeker gulheid | = butter (boter) |
| - 2 cups of commitment | 2 grote maatbekers verbintenis | = flour (meel) |
| - 1 cup of sweetness | grote maatbeker lieftalligheid | = brown sugar (bruine suiker) |
| - ½ cup of integrity | kleine maatbeker eerlijkheid | = molasses (suikerstroop) |
| - 1 tablespoon of romance | 1 grote lepel romantiek | = ginger (gember) |
| - 1 teaspoon of sensuality | 1 kleine lepel zinnelijkheid | = cinnamon (kaneel) |
| - 1 common sense | 1 gezond verstand |

Gus praat met Vladanna, die 2 maanden geleden een aanval van de moordenaar overleefde. De moordenaar droeg een zwarte mantel en hoge hoed en een zilverkleurig masker. Ze geeft Gus een schets (sketch).
Vladanna werd in de buurt van het park aangevallen, nadat ze terug kwam van een bezoek aan Mark. Roman hoorde haar schreeuwen, kwam haar te hulp en bracht haar naar deze veilige plek. Vladanna vertelt dat Mark een schilder is die al vrijwel alle prostituees in de stad geschilderd heeft. Haar poseer-bezoek bij Mark verliep prettig, totdat inspecteur Scalnic plotseling opdook. Mark en Scalnic hadden een meningsverschil.
Verlaat na het gesprek de wagon. Loop naar Roman, die bij de deur van de wagon een krat vasthoudt, waar hij de hond in opgesloten heeft. Praat met hem. Hij vertelt dat hij en en zijn broer niet ebysonder succesvolle diefjes waren, voordat ze bij pooier Otokar Kubina in dienst kwamen om zijn meisjes te beschermen. Zijn droom is ooit nog eens een chique club te bezitten.
Loop naar de uitgang. Je kunt onderweg nog wat van de oude rommel bekijken en met Peter praten, die nog steeds lol heeft over de truc met de hond.

Loop vanaf de schroothandel door de straat naar beneden en ga dan naar links. Op de plattegrond kies je voor locatie Mark's Place.
Daar aangekomen klik je op de voordeur links van Gus. Gus wordt weer overvallen door zo'n eng visioen. Klik daarna nogmaals op de deur en Gus stapt naar binnen, waar hij Mark Ackermann ontmoet. Mark is een Amerikaan met een Brits accent. Hij leefde in zijn jeugd in Engeland, waar zijn vader ambassadeur was. Mark vertelt dat inspecteur Skalnic hem ervan beschuldigde de moordenaar te zijn. Dit zonder bewijzen of aanwijzingen te overleggen. Dan roept Apolina, die op dit moment voor Mark poseert, hem weg. Gus verlaat het pand en ziet aan de overkant van het kanaal een agent staan, die blijkbaar Mark's huis in de gaten houdt.

Ga naar het Police Station en praat met agent Stasek. Hij geeft je toestemming om inspecteur Stasek in zijn bureau te bezoeken. Loop achter de balie naar rechts. In het kantoortje kun je links door de deur om de gang te bekijken waar de cellen liggen. Ga daarna rechts de trap op naar boven.
Loop het kantoor van Skalnic in en praat met hem. Scalnic is niet behulpzaam. Hij weigert te vertellen waarom hij schilder Mark een verdachte vind. Hij weigert ook om Gus de rapporten over de andere slachtoffers te laten inzien. Hij werkt voor de burgemeester en Gus voor de hoeren, zegt hij en hij wijst Gus de deur, waarna hij zelf ook vertrekt in zijn auto.
Gus staat weer voor de balie. Praat nogmaals met agent Stasek. Gus wil het kantoor van Skalnic in om naar de rapporten te zoeken. Stasek geeft Gus de tip te gaan praten met de bouwvakkers, die aan de zijkant van het politiebureau aan het werk zijn.
Verlaat het politiebureau en ga links door de openstaande poort naar de zijkant van het gebouw. Je ziet een stellage onder een raam staan. Klik op het touw dat aan de stellage hangt. Gus probeert omhoog te klimmen, maar het touw (rope) breekt en verdwijnt in je inventaris.
Rechts voor de poort zie je houtblokken op de grond liggen. Raap een houtblok (wood piece) op. Combineer dan in je inventaris het touw met de houtblok en je krijgt een zelfgemaakte werphaak (grappling hook).
Klik op de stellage, open de inventaris en gebruik dan de werphaak erop. Gus klimt omhoog naar Skalnics kantoor.
Neem de sleutels (keys) die op Skalnic's bureau liggen. Klik dan op het ladekastje, open je inventaris en gebruik de sleutels op het kastje. Gus vindt eenzelfde soort ring als hij in het park vond en 2 slachtoffer foto's . Een van de foto's is genomen bij een brug (bridge) en de andere in de afgebrande wijk (burned neighbourhood).
Dan hoort Gus voetstappen naderen en hij klimt snel weer uit het raam.
In je documentenmap zitten nu ook de onderzoeksrapporten (coronor reports) van de slachtoffers. Lees ze. Alle slachtoffers zijn gevonden door agent Stasek en waren opengesneden na hun dood en daarna op een andere plek gedumpt. Het eerste slachtoffer droeg een ring, die voor onderzoek naar de juwelier gebracht werd. Deze raakte de ring kwijt. Ook lees je dat de afgebrande wijk voorheen een weeshuis was.
Je kunt nog even naar binnen gaan en Stasek vertellen dat je vond wat je zocht. Verlaat daarna het politiebureau en ga via je plattegrond naar de Bridge (brug).

Op de brug aangekomen, loop je links de trappen af. En alweer wordt Gus overvallen door een visioen. Als hij weer een beetje bijgekomen is, komt Ida aanrijden in een koets. Ze is naar de dokter geweest en blijkt zwanger te zijn. Gus wil met haar trouwen in New York, waar hij vrienden en familie heeft die hen kunnen helpen een leven op te bouwen.
Als Ida weer vertrokken is, haal je uit je inventaris de foto van de brug en vergelijk je hem met de huidige situatie. Met het oog-icoon rechts onderaan kun je tussen de foto en de werkelijkheid wisselen. Je ziet dat er andere bankjes staan. Klik op de foto op een bankje en Gus zal zich afvragen wat er met de oude bankjes gebeurd is.
Ga naar de schroothandel (junkyard) en praat daar met Peter over de bankjes. Hij laat je zien waar de oude bankjes staan. Bekijk ze van dichtbij en Gus vindt weer zo'n vreemde ring glinsterend vastgeklemd in de onderkant van een bankje. Neem hem mee en praat nog even met Peter, die nog steeds om Gus moet lachen.
Ga nu naar de afgebrande wijk (burned neighbourhood). Ga rechts het straatje in. Haal dan de foto van de afgebrande wijk uit je inventaris en vergelijk hem met het heden. Op de foto zie je inspecteur Skalnic praten met Milena. Als je goed kijkt, zie je dat de rechthoekige bak met water op de foto leeg is. Klik op de foto op de waterbak. Je ziet hoe het water wegloopt en kunt nu de woorden lezen die in de bodem zijn gekerft: "The slut knows" (de sloerie weet het).
Verlaat de wijk en ga naar het park. Milena staat naast de ingang. Praat met haar en Gus laat haar de foto van de afgebrande wijk zien. Milena vertelt dat inspecteur Skalnic iets glinsterends in het riool gooide, toen hij haar die dag ondervroeg.
Ga terug naar de afgebrande wijk, naar het zijstraatje met de waterbak. Klik hier op het putdeksel dat je midden in de straat ziet. Gus schuift het deksel opzij en klimt het riool in. Rechts onderaan op de grond zie je alweer een ring glinsteren. Raap hem op.
Kijk dan naar de draadpoort rechtsachter. Gus merkt op dat er een spiksplinternieuw hangslot op zit. Klim dan via de ladder weer het riool uit.
Verlaat de afgebrande wijk en Milena komt op Gus afgerend. Ze vraagt hem of hij wil zoeken naar Apolina, die allang terug had moeten zijn van haar poseerbezoek aan schilder Mark. Gus belooft bij Mark te gaan kijken.

Ga via de plattegrond naar Mark's huis (Mark's place).
Klop op de deur. Er schijnt niemand thuis te zijn en Gus zegt dat hij zichzelf wel zal binnenlaten. Ga dus in je inventaris en selecteer het lockpick setje, de tangetjes waarmee je deuren kunt openen. Klik op het vuist-icoon en je ziet het slot afgebeeld als platte gekleurde staafjes. Links in beeld zie je horizontaal 2 tangetjes, die je kunt selecteren met je rechter muisknop. Een donkergrijze met een gevorkt uiteinde en een lichtgrijze met een klein platgeslagen uiteinde. Met behulp van deze tangetjes, die je beurtelings kunt gebruiken, moeten de gekleurde staafjes omhoog en omlaag geschoven worden, totdat ze hóórbaar met een klik op de goede plek terechtkomen.
Nummer de gekleurde staafjes boven 1 tot en met 9. Nummer de gekleurde staafjes beneden 10 tot en met 15. Linksklik om ze te selecteren. Rechtsklik om van tangetje te wisselen.

- Linksklik op 1; rechtsklik.
- Linksklik op 10; rechtsklik.
- Linksklik op 2; rechtsklik.
- Linksklik op 3; dan op 4, rechtsklik.
- Linksklik op 12; rechtsklik.
- Linksklik op 5; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan op 4; rechtsklik.
- Linksklik op 14, dan op 12; rechtsklik.
- Linksklik op 14; rechtsklik.
- Linksklik op 7, dan op 4, dan op 15; rechtsklik.
- Linksklik op 4; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan weer op 6, dan op 14; rechtsklik.
- Linksklik op 7; rechtsklik.
- Linksklik op 13, dan weer op 13; rechtsklik.
- Linksklik op 6, dan weer op 6, dan op 8; rechtsklik.
- Linksklik tenslotte op staafje 9.
Eenmaal binnen kun je naar de schilderijen kijken die aan de muur hangen. Je ziet alle bekende meisjes, zoals Ida, Vladanna en Apollina.
Op het tafeltje dat tegen de linker muur staat zie je een boek over occultisme (book on occultisme) liggen. Raap het op en lees het in je documentenmap. Iemand wordt geblinddoekt rondgeleid. Gedesorienteerd loop hij in de richting van pianomuziek. Dan wordt zijn blinddoek afgedaan en blijkt hij zich in een grote balzaal te bevinden. Hij staat midden in een grote cikel van mensen die elkaars handen vasthouden. Ze zijn gekleed in zwart en dragen witbleke maskers. Aan zijn voeten ligt een naakte zwarte vrouw, blijkbaar verdoofd. Men vertelt de man dat hij is uitverkoren één te worden met de ander. Hij wordt aangeraakt, ziet lichtflitsen en verliest het bewustzijn. De volgende ochtend wordt hij naakt wakker in bed, hij herinnert zich niets meer, maar heeft wel bruinrode randen onder zijn nagels....
Loop verder de kamer in. Op de sofa ziet Gus vers bloed.
Op een trede van het trappetje ligt een stuk papier. Raap het op. Het blijkt een telegram te zijn van de ambassade, gericht aan schilder Mark. Hij wordt verzocht terug te keren naar de VS. Zijn vader treedt af als ambassadeur omdat Marks indiscreties te kostbaar worden om nog langer te verdoezelen.
Verlaat het huis en ga naar het park, naar Milena. Vertel haar dat je Apolina niet in Marks'huis aantrof. Milena vraagt Gus wat hij in dat huis gevonden heeft, maar Gus wil haar niets vertellen over het bloed. Hij zegt alleen dat hij gaat praten met inspecteur Skalnic.
Ga naar het politiebureau. Agent Stasek staat niet achter de balie, dus loop gewoon door naar boven, naar inspecteur Scalnic's kantoor.
Als Gus de trap op loopt, hoort hij een stem met Amerikaans accent, die Scalnic bedankt voor bewezen diensten, hem geld geeft namens de ambassade en hem succes wenst met het vangen van de moordenaar. Scalnic antwoordt dat hij precies de juiste man voor dat geval heeft.

Dan wordt de scene wazig en zien we hoe Victoria uit haar lectuur gerukt wordt door Agent Miller. Hij komt even vertellen dat de vingerafdrukken van Kolar, die hij vergeleek met de gedeeltelijke afdrukken op de moordplaats, voor 99% overeenkomen. Victoria zegt tegen Miller voor te gaan en bij Kolar op haar te wachten.
Verlaat de slaapkamer en ga naar beneden. Je kunt Pat nog even gaan vertellen dat je weg moet. Hij is in de bar/badkamer en probeert iets te repareren. Zijn gereedschapskist staat naast het bad. Praat met hem. Victoria zegt dat ze er niet zo gelukkig mee is, dat Pat agent Miller naar boven liet gaan. Verder blijkt Pat alle koekjes opgegeten te hebben.
Verlaat het huis, stap in de auto en rijd naar de campus. Ga het universiteitsgebouw in en de trap op, naar de kamer van Kolar. Miller staat voor de deur te wachten. Als Victoria op Kolar's deur klopt, hoort ze een schreeuw. Zij denkt dat het echt is, Miller weet vrijwel zeker dat het uit de film Clockwork Nightmare is. Victoria zegt dat het echt is en trapt Kolar's deur in. Ze loopt naar binnen en zet de TV uit.
Kolar blijkt niet aanwezig. Miller belt om een agent die voor de deur kan komen posten. Bekijk het appartement. Loop links de slaapkamer in. Bekijk het bed en de krantenknipsels aan de muur. Aan de achterste wand hangen foto's van slachtoffers. Aan de wand boven de deur hangen knipsels over seriemoordenaars.
Verlaat het appartement. Op de gang ontmoet je Mia. Ze vertelt dat ze Kolar nét op haar werk gezien heeft, waar hij een massage kreeg. Ze geeft Victoria een businesscard met het adres van de club. Victoria stuurt Miller alvast vooruit naar de club. Als je daarna nog even met Mia praat verneem je dat Kolar alleen maar een buurman voor Mia is. Ze is meer geïnteresseerd in Victoria en biedt haar een massage aan.
Agent Tate arriveert om op wacht te staan bij Kolar's appartement. Verlaat het universiteitsgebouw, stap in je auto en rijd dan naar de Red Lantern, de club waar Mia werkt.
Voor de ingang kom je Miller tegen die zich wat stoer heeft gedragen en daarom niet naar binnen werd gelaten, zonder huiszoekingsbevel. Victoria wil proberen tóch naar binnen te komen.
Loop naar de dubbele deur van de club en klik erop. Victoria neemt de lift naar boven en staat dan in een halletje tegenover de portier/uitsmijter. Praat met hem. Hij denkt dat ze het nieuwe meisje is, maar wil haar alleen binnenlaten als ze haar pasje kan laten zien.
Ga terug naar de campus. Loop de trap op en praat even met agent Tate. Klop daarna op de laatste deur in de gang. Mia doet open en laat je binnen. Dan wordt ze even naar beneden geroepen. Maak van de gelegenheid gebruik om rond te kijken. Ga links de slaapkamer en kijk ook hier rond. Vooraan in beeld zie je een boekenplank, waarop een mooie boekensteun staat: de bovenste helft van een zilveren appel. Op het bed ligt een opengeslagen foto-album. Bekijk het van dichtbij. Als je op de foto linksonder klikt, zegt Victoria dat dit het meisje op de foto van het mortuarium is, waar de moordenaar 'next' op schreef. Dus het volgende slachtoffer.
Victoria haalt de foto uit het album. Onder de foto zit een briefje geplakt. Maar voordat je het kunt oprapen, komt Mia terug. Victoria vraagt haar of ze weet waar dit meisje is. Mia geeft haar het adres van de studio, waar ze toevallig die middag Stephanie zou ontmoeten. Het blijkt het adres te zijn van Victoria's vriendje Richard.
Victoria zegt tegen Mia dat ze moet blijven waar ze is en gaat haastig op weg naar de studio.

Verlaat de campus, stap in je auto en ga naar Richard's Gallery. Ga door de grote deur naar binnen en praat met Richard die achter de balie zit. Victoria vraagt hem om de poort naar de studio's te openen. Richard loopt met haar mee en samen ontdekken ze dat ze te laat zijn. Het lijk van een meisje ligt op een poseerplatform. Op dat moment komt ook Mia onder een poort naar binnen, ziet het lijk en rent weer weg.
Victoria vraagt of Richard Mia achterna wil gaan. Zelf gaat ze de moordplek onderzoeken en veilig stellen.
Victoria gaat naar rechts, met de lift naar beneden. Als je uit de lift staat, zie je voor je op de grond een handtas liggen. Kijk ernaar. Raap het Red Lantarn pasje (ID-card) van Stephanie op.
Bij de rand van de lift zie je iets vastgeklemd ziten. Het is een roos die je nu niet kunt oprapen, omdat de lift erbovenop staat.
Loop verder naar het platform, waar het lijk in een mengsel van bloed en verf ligt. Boven haar hoofd zijn de woorden "A sinner's pardon" (vergiffenis van een zondaar) geschreven.
Op het lijk ligt een foto. Raap hem op en bekijk hem in je inventaris. Het is een foto van Mia op een feestje. Draai hem in je inventaris om en je ziet dat op de achterkant geschreven staat: "she's next" (zij is de volgende).
Loop nu naar links, naar de roldeur waardoor Mia naar binnen kwam. Klik erop. Victoria trekt aan de ketting, maar deze breekt af. Raap de ketting (chains) op.
Loop naar de lift en ga naar boven. Boven het looppad zie je een haak aan een katrol hangen. Klik erop. Open dan je inventaris en gebruik de ketting op de haak. Victoria haakt de ketting vast, springt over de railing en glijdt langs de ketting naar beneden.
Nu kun je naar de lift lopen en de zilveren roos (rose made of silver) oprapen.
Ga naar het poseer-platform, waar Claire al bezig is het lijk te onderzoeken. Dan komt baas Todd Browning binnen en zegt tegen Victoria, dat ze terug moet naar kantoor, waar Miller al wacht met verdachte Kolar.
Verlaat de ruimte door de rolpoort. Loop verder over het terrein, door de toegangspoort naar de straatkant. Loop naar rechts en ga vervolgens nog even de Gallerie in, waar Richard achter de balie staat met een radeloze Mia. Praat met hem. Victoria vraagt hem bij Mia te blijven totdat ze terugkomt van kantoor.
Kijk dan naar de monitor achter de balie. De screensaver laat een serie schilderijen zien van vrouwen. (Het zijn de schilderijen die Gus in Praag bij schilder Mark aan de muur zag hangen).
Neem de foto van Victoria mee, die in een lijstje naast de monitor staat en verlaat dan de Gallerie.
N.B. Als je Victoria's foto niet van de balie wilt wegnemen, kun je nu ook even naar Pat's huis gaan en daar de foto van het buffet in de woonkamer halen.

Stap in de auto en ga naar The Office. Loop in de parkeergarage naar rechts en neem de lift naar de 8ste verdieping. Miller roept Victoria naar de verhoorkamer, waar hij met Kolar zit. Kolar blijft zeggen dat hij de meisjes niet vermoord heeft. Hij weet dat Mia en Cynthia werkten in de Red Lantarn. Hij zegt dat ze in een speciaal gedeelte van de club werkten, waar je alleen met een speciaal pasje in komt. Hij is er nooit geweest, maar zag wel belangrijke personen in en uit gaan. Als Kolar dit vertelt, komt Todd Browning binnenstormen en zegt tegen Kolar dat hij mag gaan. De reden die Browning hiervoor aangeeft, is dat vingerafdrukken geen bewijs zijn. Miller en Victoria zijn hier behoorlijk nijdig over.
Loop naar het kantoor. Bekijk de werkplek van Claire achterin. Er staat een papiersnijmachine op het werkblad naast de wasbak. Leg de foto van Victoria (die van de balie, of die uit de eetkamer) op de snijmachine. Victoria snijdt hem op maat. Leg dan Stephanies pasje (ID-card) op de snijmachine. Combineer daarna in je inventaris het pasje met de foto van Victoria. Je hebt nu een
Kijk nu naar de plastifeermachine links op de werktafel. Leg het pasje erop om een geplastificeerd pasje voor Victoria te verkrijgen.
Verlaat vervolgens het politiebureau en ga naar de Red Lantern.

Ga de deuren van de Red Lantern in en met de lift naar boven. Laat je vervalste pasje zien aan de uitsmijter. Hij zal je nu doorlaten.
Ga naar de dubbele deur rechtsachter en bekijk hem van dichtbij. Dit moet de speciale clubruimte zijn, waar Kolar over sprak. Op de linker deur staat een inscriptie: "In my memoirs you shall find the instrument of my suffering with which we celebrate our vows." (In mijn memoires zul je het instrument van mijn lijden vinden, waarmee we onze geloftes voltrekken.)
Op de rechter deur is een apart soort combinatie slot.
Loop verder door een deuropening naar rechts. Je komt in een ruimte, waar middenin een comfortabele ronde zitplek is gemaakt. Langs de muur hangen schilderijen. Bekijk ze. Bij degene die de titel "Perfect Love" heeft, zie je onder de vrouw een hartenaas en schoppenzes geschilderd. Op het schilderij "For Better or Worse" zie je een zwaard, met de Romeinse cijfers III (3) en V (5).
Loop door de linker doorgang naar het zwembad. Achter tegen de wand, boven het handdoekenrek, hangen een aantal wapens. Op de middelste dolk staat het getal 3 en 6 gegraveerd.
Rechts naast de wapens hangen twee maskers. Haal het zilveren masker (silver mask) van de muur af. Trek dan ook nog de zilveren spijker (silver nail) uit de muur.
Kijk ook naar het schilderij dat aan de rechter wand hangt. Het heet "Dark Wedding"(donker huwelijk) en je ziet in de hoek de Romeinse cijfers I (1) en V (5). Loop dan terug naar de kamer met de ronde zithoek.
Ga nu door de rechter doorgang naar het zwembad. Ook hier hangt tegen de wand een schilderij. De titel is: "Reminder"(herinnering) en de Romeinse cijfers IV (4) en II (2) zijn erop geschilderd.
Loop nu helemaal terug naar de deur met de tekst en het aparte slot.
Je hebt nu genoeg hints om de code te breken.
In mijn memoires = schilderij "herinnering" met getal 4 en 2
zul je het instrument van mijn lijden vinden = Dolk met getal 3 en 6,
waarmee we onze geloftes voltrekken = Donker Huwelijk met getal 1 en 5.
Klik dus op het rechter paneel op knop 4 2 3 6 1 5 en de deur gaat open.
Victoria loop de speciale kamer in. Kijk van dichtbij naar de 4 standbeelden:
- The Mistress of Pain (de meesteres van de pijn),
- The Queen of Secrets (de koningin van de geheimen),
- Lady Temptation (vrouwe verleiding),
- The Baroness of Blood (de barones van het bloed).
Ze willen allen datgene wat ze het meest begeren.
Op de bar tussen de standbeelden staat een fruitschaal. Steel de onderste helft van een zilveren appel (bottom half of silver apple) eruit. Victoria merkt op dat de andere helft in Mia's appartement ligt (de boekensteun). Geen gek idee om dus even met Mia te gaan praten.

Ga naar Richard's Gallery, waar Mia nog aan de balie staat bij Richard. Praat met haar. Victoria vraagt hoe het zit met die standbeelden. Mia vertelt dan dat elk standbeeld zijn eigen object nodig heeft. Haar standbeeld had een zilveren appel nodig. Één helft is in de speciale kamer, de ander helft in haar appartement. Ze geeft Victoria op verzoek de sleutel van haar flat.
Praat nog even met Richard en druk hem op het hart op Mia te passen. En nu je toch hier bent, kun je ook even de schilderijen in de galerie bekijken. Ze lijken geschilderd te zijn in het Praag van Gus McPherson.
Ga daarna naar buiten en loop naar links, naar de toegangspoort van de poseer-studio's. Loop hier naar binnen en ga met Claire praten. Het slachtoffer is gewurgd en na haar dood opengesneden. De moordenaar heeft een deel van haar ingewanden in een verfpot gestopt en dat is iets nieuws. Dan vertelt Victoria dat ze overeenkomsten ziet in deze serie-moorden en de moorden waarover ze las in grootvader Gus' dagboek. Ze heeft het gevoel dat de dader een spelletje met haar speelt. Ook biecht ze nog even op dat ze de foto, het pasje en een roos van de plaats delict heeft meegenomen.
Verlaat Claire en neem de auto naar de Campus. Loop het universiteitsgebouw in en ga de trap op naar Mia's kamer. Gebruik de sleutels om binnen te komen.
Loop naar de slaapkamer en bekijk het foto-album op bed van dichtbij. Haal het briefje (note) eruit en lees het in je inventaris in documenten.
Neem vervolgens de bovenste helft van de zilveren appel (top half of zilver apple) van de boekenplank, vooraan in beeld. Combineer nu in je inventaris beide appelhelften om een complete zilveren appel (silver apple) te verkrijgen. Verlaat dan Mia's flat.
Ga terug naar de speciale kamer in de Red Lantern.
Elk van de standbeelden wilde datgene hebben, wat ze het meest begeert. En in de goede volgorde. Het briefje van Mia geeft je de hints.
- 1 - "Let us be behind a veil, left to our secret designs." (Laat ons achter een sluier, alleen gelaten met onze geheime ontwerpen).
Ga voor de Queen of Secrets staan (rechts naast de fruitschaal). Kijk naar haar gezicht. Victoria zegt dat er wellicht iets op past. Plaats het zilveren masker op haar gezicht. Het standbeeld brengt haar vinger naar de lippen.
- 2 - "Then present me with the object of my desire and I will show you the meaning of temptation" (Geef me dan het voorwerp dat ik begeer en ik zal je de betekenis van verleiding tonen).
Ga voor Lady Temptation staan (links van de fruitschaal). Geef de zilveren appel aan de slang en hij zal zijn kaken eromheen klemmen.
- 3 - "Be ready, because our passion will flow like blood that runs through your veins."(hou je gereed, want onze passie zal vloeien als het bloed door je aderen.)
Ga voor de Baroness of Blood staan (uiterst links). Stop de zilveren roos tussen haar lippen.
- 4 - "And at the end, you will be ready to welcome the blissful pain that will open to you, a new world." (Tenslotte zul je klaar zijn om de gelukzalige pijn te verwelkomen, die een nieuwe wereld voor je opent.)
Ga voor de Mistress of Pain staan (uiterst rechts). Er zit een gat in het midden van haar opgeheven hand. Plaats hier de zilveren spijker in.
Als je alles in de goede volgorde gedaan hebt, zal nu in het midden van de kamer de vloer openschuiven. Een verborgen trap wordt zichtbaar. Victoria klimt naar beneden en komt aan in een ronde kamer met een zeer mooi groot glas-in-lood raam in het plafond, 2 boogdoorgangen naar kamer en een spijlenhek tussen deze boogdoorgangen.
Ga de kamer rechts naast de trappen in. Het ziet eruit als een luxe martelkamer.
Bekijk de open haard van dichtbij. Boven de schoorsteenmantel hangt een rood schilderij. Er zijn zwarte lijnen overheen getrokken. Bekijk het schilderij zorgvuldig. Het lijkt op een schuifpuzzel.
Links naast het schilderij staat een soort spijker met uitsteeksels. Raap hem op. Het is de onderkant van sleutel (key tip).
Links op de voorkant van de haard, zie je een kruisvormig metalen plaatje met een gat erin: een sleutelgat. Je sleutel kun je zolang hij incompleet is, nog niet gebruiken.
Verder zie je nog op de schoorsteenmantel een in rode tinten geschilderd vierkant plaatje liggen. Raap het op. Het is een stukje van een puzzel (piece of puzzel). Verlaat de kamer.

Loop door de rechter boogdoorgang een andere kamer in. Rechts naast het bed, hangt boven de open haard hetzelfde schilderij als in de vorige kamer. Alleen ziet dit er niet alleen uit als een schuifpuzzel, het blijkt dus ook inderdaad eentje te zijn.
Schuif de puzzelstukjes todat het schilderij eruit ziet als het schilderij dat je eerder bekeek. Het middelste geblokte stukje moet uiteindelijk in het midden zitten. Als je de andere stukjes op hun juiste plaats hebt, haal je het gevonden stukje uit je inventaris en plaats je het in het midden.
Het schilderij klapt omhoog en onthult een kastje. Hierin ligt de andere, bovenste helft van de sleutel (key handle). Neem hem mee naar de vorige kamer.
Combineer in je inventaris de twee sleutelhelften om een complete sleutel (fireplace key) te krijgen. Stop de sleutel in het sleutelgat op de open haard.
Het vuur gaat uit en de open haard blijkt de doorgang naar een geheime kamer te zijn.
Je krijgt een bovenaanzicht te zien. Ga naar rechts, en je komt in de ruimte achter het spijlenhek. Op een tafel ligt een boek. Kijk erin. Het blijkt de VIP-gastenlijst te zijn.
Je ziet de naam en Todd Browning voorbij komen, dus ook hij was ooit een gast in deze speciale ruimte. En dan ziet Vicoria ook de naam Mark Ackermann, de naam van de schilder uit de periode van Gus in Praag.
De scene verandert. We zien Gus in Skalnic's kantoor. Hij is woedend en geeft Skalnic een flink pak slaag.

Loop de trap in het politiebureau af en ga naar buiten. Gus ontmoet hier Stasek. Deze vertelt hem dat er weer een moord gepleegd is. Het lijk ligt in de Old Lavatory (oude toilet). Stasek zegt dat Gus er niet naar toe kan, omdat de brug dicht is. Gus vraagt een laatste gunst aan Stasek: of hij even wil wachten met het rapporteren van de moord, zoadat Gus een voorsprong op Skalnic heeft.
Ga via de kaart naar de Shore (waterkant). Loop de trappen af, ga verder naar links.
Volg dan verder de wateraknt naar beneden en weer verder, onder de brug door. Je komt bij een steigertje, waar een roeiboot aangemeerd ligt. Stap in de boot en Gus roeit vanzelf naar het waterrrad, waar hij uitstapt. De boot versplintert onder het rad en zet dit klemvast.
De deur van het gebouw blijkt afgesloten te zijn. Klim dus via het waterrad omhoog.
Kijk naar het bassin. Gus vraagt zich af of hij het waterreservoir kan laten leeglopen.
Loop verder langs het rad naar beneden. Nu zie je het heel bassin. Links op de hoek is een rode vlek. Loop er naar toe. Het blijkt de vermoorde Apolina te zijn in de rode jurk waarin ze poseerde.
Bekijk het lijk van dichtbij. Gus vindt weer zo'n eigenaardige ring. Deze ziet eruit alsof hij pas gemaakt is. Als Gus hem opraapt, wordt hij plotseling beschoten door een arriverende Skalnic. Gelukkig raakt Skalnic alleen het slot van de deur van het gebouwtje. Gus maakt er gebruik van en duikt naar binnen.
Ga de ladder af. Je staat in de controlekamer van de pomp van het waterreservoir. Kijk links naar de pomp. Bekijk de kaart die aan de muur hangt. Je kunt aflezen, dat de emmer 3 liter water kan bevatten.
De watertank kan 5 liter water bevatten en levert stroom (brandende lanp) bij een inhoud van 4 liter water.
- Klik op de emmer en hij gaat automatisch onder de watertank staan.
- Draai dan aan de rode toevoerkraan rechts boven de watertank. De tank stroomt vol met 5 liter water.
- Draai dan aan de aftapkraan onder aan de tank en de emmer stroomt vol. De emmer kan 3 liter water bevatten, dus er blijft nog 2 liter water achter in de tank.
- Klik op het afvoerbekken onder de emmer en de emmer wordt geleegd.
- Draai dan weer aan de aftapkraan om de resterende 2 liter in de emmer te laten lopen. Laat de emmer zo staan.
- Draai vervolgens weer aan de toevoerkraan om de tank weer met 5 liter water te vullen.
- Als je daarna aan de aftapkraan draait, kan er nog maar 1 liter water in de emmer stromen. In de watertank blijft dus nu 4 liter water achter.
- Duw tenslotte op de rode knop, die links aan de watertank zit en met een leiding naar de lichtbol boven de kaart gaat. De lamp gaat branden en boven loopt het reservoir leeg.
Klim het gebouwtje uit. Skalnic is verder nergens meer te zien, dus loop langs het lijk van Apolina naar links. Loop dan om het rteservoir heen naar het waterrad. Je kunt nu in het lege reservoir kijken, waar je een putdeksel ziet.

Klik op het putdeksel in het lege waterreservoir en Gus klimt het riool in.
Ga rechts door de doorgang een soort doolhof in. Je hebt bovenaanzicht en kunt Gus laten lopen, door te klikken op de punten van het windroos-icoon rechts in beeld. Boven in beeld zie je de verlichte plek waar je uiteindelijk moet uitkomen.
Maar eerst moet je in dit kleine doolhof op zoek naar een verminkt lijk. (naar links, omhoog, om en boven de uitgang heen naar rechts, dan naar beneden). Klik erop als je het gevonden hebt (je hebt dan géén bovenaanzicht meer) en Gus raapt zijn zesde ring op.
Loop daarna terug door het doolhof naar de verlichte uitgang.
Aan het einde van de gang is een gesloten deur. Het slot bestaat uit 9 vakjes. Over de onderste 3 vakjes ligt een sleutel. De andere vakjes mag je vullen met de ringen uit de inventaris van Gus, die alvast in de zes hokjes boven het deurslot liggen.
Als je op een ring klikt, gaat hij rechts naast het deurslot staan. Je kunt hem dan draaien met behulp van de 2 pijltjes ernaast. De bedoeling is dat de uitstulpingen van een ring, passen in (niet alle) uitstulpingen van het slot.
Klik eerst op de ring. Draai hem dan en klik dan op de plek in het slot waar je denkt dat hij past. Als de ring niet past, zal hij niet op zijn plek klikken.
Nummer de ringen van links naar rechts 1,2,3,4,5,6.
- Draai ring 1 één keer naar links en plaats hem in het midden van de bovenste rij.
- Draai ring 2 drie keer naar rechts en plaats hem links in de onderste rij.
- Draai ring 3 vijf keer naar links en plaats hem links op de bovenste rij.
- Draai ring 4 vijf keer naar rechts en plaats hem rechts op de bovenste rij.
- Draai ring 5 drie keer naar rechts en plaats hem rechts op de onderste rij.
- Draai ring 6 één keer naar rechts en plaats hem in het midden van de onderste rij.
Als alles op zijn plek ligt, zullen de vakjes waar de ringen in zaten verdwijnen, maar het slot gaat nog niet open. Nu moet je nog de sleutel verplaatsen van de onderste rij, helemaal naar de bovenste rij, naast de ingesneden afbeelding van een sleutel in een rechthoekig metalen plaatje.
Als je klikt op het handvat van de staafjes naast de vierkantjes, verschuift een hele rij vierkantjes.

Als de sleutel op de bovenste rij ligt, duw je hem met het bovenste linker handvat naar rechts, achter het metalen plaatje met de afbeelding.
De deur gaat open en Gus loopt de kamer in. Hij wordt neergeslagen en komt bij, vastgebonden op een stoel. Hij moet toezien hoe Mark de geknevelde Ida, die op de sofa ligt, bruut vermoordt.

We zien hoe Richard aan Mia en Victoria een rondleiding geeft langs de schilderijen van Mark Ackermann. Hij verklaart de schilderijen, maar niet zoals we ze kennen uit het dagboek van Gus, als portret van moordscenes. Hij ziet ze meer als de zielsuitingen van een tragische Mark , die door jeugdtrauma's een byzondere kijk op vrouwen heeft en zichzelf als slachtoffer ziet. Op het portret b.v. waar we Gus in wanhoop naast de sofa met een vermoorde Ida, ineengezakt zien, zegt Richard dat het Mark is die zich hier hulpeloos opstelt naast een vrouw die geen aandacht heeft voor zijn lijden...
In Victoria's dagboek kun je lezen dat Victoria haar opa Gus de belofte doet om de moordenaar te vinden. Ze denkt dat haar moordenaar in Chicaco, Mark kent en via zijn schilderijen de moorden copieert. Ze hoopt via de computer op het bureau meer informatie te vinden.
Praat met Mia, die een eindje verderop bij een schilderij staat. Victoria laat Mia de foto zien die een paar weken geleden op een feestje is genomen. Mia vertelt dat zij en slachtoffers Cynthia en Stephanie collega's waren in de club. Mia was Vrouwe Verleiding, Cynthia was de Meesteres van de Pijn en Stephanie was de Baronesse van het Bloed. De vierde vrouw, de Koningin van de Geheimen was een onbekende. Ze was tevens de gastvrouwe en zou dus de identiteit van de gasten in de club moeten kennen. Gasten die zich in een mantel en masker hulden voor ze de byzondere kamer met de andere drie meisjes betraden.
Loop naar links en praat met Richard, die achter de balie zit te werken. Victoria vraagt om meer info over Mark Ackermann. Ze herkent nu de teksten die ze in bloed geschreven op de muur van de moordplek vond, als titels van een schilderij van Ackermann. Ze vraagt Richard of hij een lijst akn maken van alle personen die een schilderij voor de expositie aangeleverd hebben. Richard wijst haar op het boek van het ministerie van Cultuur, dat midden in de expositie op een standaard ligt.
Loop naar rechts, en loop verder naar rechts, tussen twee schilderijen door, naar de grote fontein. Achter de fontein ligt het boek met Mark Ackermanns Schilderijen. Klik erop en bekijk het daarna in je inventaris in de documentenmap.
Verlaat vervolgens de Gallerie en neem de auto naar de Office.

In de parkeergarage van het kantoor aangekomen, loop je naar rechts, naar de lift. Voordat je instapt, neem je de brandblusser (fire extinguisher) mee, die links naast de lift aan de muur boven de prullenbak hangt.
Stap dan de lift in en Victoria gaat automatich naar haar kantoor, waar Claire haar betrapt op het zoeken naar beveiligde rapporten op de computer. Praat met Claire. Ze zal Victoria vertellen dat Todd de enige is met een level 4 toegang, de beveiligingstoegang die Victoria nodig heeft voor die gegevens. En de man van de poetsploeg heeft de sleutels van Todd's kantoortje.
Verlaat het kantoor en loop naar de koffie-automaat aan het einde van de gang. Neem een servetje (napkin) uit de houder rechts en leg het onder de tuit van de machine op het roostertje. Duw vervolgens op de knop en de koffie stroomt in een mooie plas op de vloer.
Loop terug het kantoor in en vertel de schoonmaker over je geknoei met de koffie. Hij loopt weg om de rommel op te ruimen en geeft Victoria zo de kans om een schroevendraaier (screwdriver) en een sleutelbos (janitor keys) van zijn karretje te stelen.
Loop naar de deur van Todd's kantoortje en gebruik de sleutelbos om de deur te openen.
Kijk naar Todd's computer. Klik erop en Victoria realiseert zich dat er een wachtwoord op zit. Ze zal haar info rechtstreeks in het archief moeten halen.
Kijk, nu je toch hier bent, naar de safe rechts in de muur. Hij heeft een vingerafdruk-scanner.
Neem de koffiebeker (coffee mug) van Todd's bureau mee en ga terug naar de werkplek van Claire in het kantoor ernaast.
Klik op de linkerkant van de werktafel. Open het poederdoosje, neem het kwastje en doop het in de poeder. Borstel met het kwastje over de beker. Draai de beker een slag, neem een papiertje van het rolletje en klik ermee op de beker. Als Victoria zegt; "This will do nicely" (Dit voldoet prima) heb je een vingerafdruk van Todd (Todd's fingerprint).
Ga dan terug naar Todd's kantoortje en gebruik het papiertje met de vingerafdruk op de scanner van de safe. Klik dan op de hendel links van de scanner, om de safe te openen. Haal er een veiligheidssleutel voor de lift (security key for the elevator) uit.
Verlaat het kantoortje, maar steel eerst nog even op de hoek van het dressoir links, een taser, een apparaatje dat een krachtige stroomstoot kan afgeven.
Loop naar de lift, stap in en stop de veiligheidssleutel in het sleutelgat onderaan naast knop B3. Duw dan op knop B3 en de lift gaat naar beneden.

Op B3 stapt Victoria uit de lift. Aan het einde van de gang is de deur naar de Archiefgang. Hij is gesloten en het slot zit aan de andere kant van de deur.
Rechts is de deur naar de afdeling Wapens. Hij is met een electronisch slot gesloten.
Kijk naar het paneeltje rechts van de deur. Gebruik je schroevendraaier om het plaatje los te schroeven. Zet dan je taser op de blanke kabeltjes om kortsluiting te veroorzaken en de deur gaat open.
Loop de kamer in. Rechts tegen de muur hangt een rek met geweren.
Kijk naar de computer. Links naast het controle/bedieningspaneel ligt een boekwerkje. Raap het op en bekijk het in je documentenmap. Het heet de Lombartech Remote Controle Bomb Disposal Unit Manual. Het is de gebruiksaanwijzing voor de op afstand bestuurbare robot, waarmee bommen onschadelijk gemaakt kunnen worden.
Kijk weer naar de computer en druk op de rode knop in het midden. De kruiprobot valt van zijn houder op de grond.
Kijk dan naar het ventilatierooster, rechts onderaan, naast het ladekastje. Gebruik je schroevendraaier op beide schroeven. Victoria haalt het rooster eraf.
Ga vervolgens weer achter de computer zitten en duw op een pijlknop op het bedieningspaneel, om het robotje door de ventilatie-opening naar de Archiefgang te sturen.
Stuur hem nu door middel van de pijltoetsen in je scherm naar de deur. Laat hem ertegenop klimmen en zet zijn koppetje dan in de richting van het codekastje rechts naast de deur. Het robotje zal nu vanzelf een laserstraal afschieten op het kastje en zo het slot onklaar maken.
Sta op vanachter de computer, verlaat de Wapenkamer en ga door de deur bovenin, naar de gang van het Archief. Victoria wil hier niet verder lopen, omdat er laserstraalbeveiliging is.
Gebruik je brandblusser om de laserstralen zichtbaar te maken.
Ga terug naar de computer in de Wapenkamer. Duw op de rode knop om weer een kruiprobotje los te laten. Duw dan op een pijltoets en het robotje gaat naar de Archiefgang.
Nu moet je het robotje over de tegels sturen zonder dat de lasers hem raken. Op sommige tegels sta je veilig. Over de andere time je je beweging, om niet geraakt te worden. Tip: begin te lopen als de straal halverwege een tegel is. Tegen de tijd, dat het robotje op die tegel komt, is de laserstraal weg. Het robotje loopt 1 tegel per muisklik.
De deur naar het archief zit aan het einde rechts in de lasergang.

- Ga voor de middelste vloertegel staan.
Loop naar voren, pas op de laser! en ga meteen wéér naar voren.
Je staat nu op de tweede rij vloertegels. Hier sta je veilig en kun
je rondkijken.
- Duw op de linker pijltoets. Het robotje draait zijn kop naar links,
vanuit zijn standpunt gezien. (voor jou is het naar rechts).
Stap naar voren en weer naar voren. Je staat met je neus tegen de muur.
- Klim 1 tegel omhoog tegen de muur. Ook hier sta je nog veilig.
Kijk even rond om je opnieuw te oriënteren.

- Klim 1 tegel omhoog, pas op voor de laser! Duw meteen op de
rechter pijlknop.
- Duw daarna op de bovenste pijlknop. Je staat nu veilig op een
tegel tussen drie tegels met knoppen en kabels.
- Klim nog een tegel omhoog. Je staat nog steeds veilig.
Draai je kop naar rechts. Nu wordt het even moeilijk.
- Klik op de bovenste pijltoets om naar voren te gaan. Pas op laser!
Klik links, omhoog, omhoog. Klik rechts en dan naar voren
(=bovenste pijltoets). Klik links en dan naar voren. Je staat
nu veilig.
- Ga naar beneden en dan naar rechts tot boven de deur. Ook hier sta je veilig.

- Ga één tegel naar rechts en dan 3 tegels omhoog. Je zit veilig op het
plafond.
- Draai je kop naar rechts. Let op de laser! en loop vanuit de robot gezien
naar voren (bovenste pijltoets), over de zijwand omlaag tot aan de
schakeldoos.
De robot schakelt de laser uit en je kunt de computer verlaten.
Verlaat de wapenkamer en loop door de archiefgang, die nu laservrij is, naar het archief.
Klik hier op de computer en Victoria begint te zoeken op de trefwoorden Ackermann en Perlovka Ripper. Er blijkt niets in het archief te zitten. De gegevens zijn gewist op 13 aug. 1932. Alle gegevens op één stel na, dat door Gus op 4 juli 1932 uit het archief is gehaald. Victoria vraagt zich af of ze die gegevens van Gus nog ergens heeft.
Dan komt Todd Brownig binnenstormen. Hij wil Victoria op non-actief zetten en voor een onderzoekscommissie slepen. Victoria zegt dat ze hem de rekening voor de schade maar moet sturen en neemt ontslag. Dan begint Todd haar voor een verwend rijk nest uit te maken, dat ervandoor gaat als het moeilijk wordt. Victoria laat zich niet kennen en dreigt de lijst met namen van degenen die de Club bezochten in de krant te zetten. Een lijst waar ook Brownings naam op staat.
Verlaat het archief en neem de lift naar de parkeergarage (B1). Stap in de auto en rijd naar Pat's huis.

Loop de trap op naar boven en ga de kamer aan het eidne van de overloop in. Dit is de studeerkamer. Kijk naar het schilkderij boven de computer, dat door Gus geschilderd is. Draai het in je inventaris om en klik dan met het oog-icoon op de bobbel aan de achterkant. Victoria zegt dat ze wil kijken wat onder de bobbel zit, maar niet het schilderij wil beschadigen.
Verlaat de kamer, ga de trap af en loop naar de bar/badkamer. De gereedschapskist van Pat staat nog naast het bad. Maak de hem open (icoon verschijnt aan de onderkant) en Victoria haalt er een afbreekmesje (exacto knife)) uit.
Ga terug naar de studeerkamer en gebruik het mes op het schilderij.
Victoria haalt een map tevoorschijn en we zien hoe het verder verliep met Gus. Hij wordt door Milena en Roman voor een poosje verborgen op de schroothandel. Hij is niet veilig in Praag. De politie zoekt hem om hem de moorden in de schoenen te schuiven. Dan verlaten Gus, Milena, Vladanna en Roman de stad en weten per trein Frankrijk te bereiken. Van hieruit nemen ze de boot naar New York, waar Gus uiteindelijk met Milena trouwt.
Na de moorden in Chicago, neemt Gus contact op met de politie. Die confronteren Mark Ackermann's vader met de zaak. Mark wordt opgesloten in een inrichting voor geestelijk gestoorden en verder wordt de zaak met behulp van ambassadeur Ackermann's geld in de doofpot gestopt.
Gus stal de documenten over de zaak om zichzelf in de toekomst te kunnen beschermen. Bij de documenten zit namelijk ook een ondertekende bekentenis van Mark's vader betreffende de moorden door zijn zoon gepleegd.
In 1956 wonen Gus en Milena rustig in Chicago. Dan neemt een politieman uit Los Angeles contact met Gus op. Er worden weer prostituees op beestachtige wijze vermoord. Harrison verdenkt Marks'vader, die nu gouverneur van Los Angeles/California is. Mark zit nog in de inrichting. Gus denkt dat er mischien een 'leerling' verantwoordelijk is voor de moorden. Ook nu worden de slachtoffers bruut vermoord en opengesneden, maar ditmaal neemt de moordenaar een hand of voet mee als souvenir. Gus stuurt agent Harrison zijn FBI dossiers, maar wil verder niets met de zaak te maken hebben.
Verlaat de studeerkamer en Victoria krijgt een telefoontje van Claire. Vaclav belde naar kantoor om Victoria te melden dat er gegil uit de kamer van zijn buurvrouw Mia komt.
Ren naar je auto en rijd naar de Campus.

Ren het universiteitsgebouw in, de trap op, naar Mia's kamer aan het einde van de gang.
Victoria loopt de kamer in en vind een bloedspoor op de grond. In de badkamer ziet ze Mia over de rand van het bad hangen. Ze loopt er naar toe en wordt dan aangevallen door de moordenaar die nog aanwezig is. Hij draagt een mantel, hoge hoed en een zilveren masker. Er volgt een gevecht, waarbij Victoria gewond raakt aan haar arm. De moordenaar verliest zijn masker en Victoria zakt half bewusteloos op de vloer. Dan komt Vaclav Kolar de kamer in. Hij ziet de moordenaar, maar wordt met 1 beweging van het mes gedood.
Als Victoria bijkomt is de moordenaar verdwenen, evenals Mia.
Victoria haalt een pistool uit de handtas van Mia en bedenkt dat Mia misschien nog leeft. Ze hoopt een aanwijzing voor haar verblijfplaats te vinden in de schilderijen.
Verlaat het universiteitsgebouw en ga naar Richard's Gallery.
Bekijk hier élk schiderij op zoek naar aanwijzingen. Als je op een schilderij klikt, zal Victoria er iets bij vertellen en bij sommige schilderijen zal dan rechts boven in beeld een hint-woord verschijnen. B.v. "Mental Institution" op het schilderij waar de verpleegster op het bed zit.
Van het schilderij waarop Apolina in haar wijde rode jurk staat, zegt Victoria dat de moordenaar dit schilderij nog niet gebruikt heeft. Klik op de bomen achter de jurk en het hint-woord "watermill" verschijnt.
Ga vanaf hier achteraan naar links voor de volgende gang. Op het eerste schilderij staat een meisje voor een stenen brug. Ook dit schilderij heeft de moordenaar nog niet gebruikt, zegt Victoria. Klik op de brug en het hint-woord "Charles's Bridge" verschijnt.
Op het schilderij ernaast staan huizen. Het hint-woord "Prague" verschijnt.
Loop naar de balie en ga achter Richard's computer zitten.
Klik op de computer en de zoekwoorden Bridge (brug), Chicago, Doctor, Harbour (haven), Los Angeles, Mental Institution (gesticht), Water Mill (watermolen), Prague en Sewers (riool) verschijnen in beeld (Klik op het blauwe balkje onder de woorden om naar beneden te scrollen).
Klik op een woord en dan op het vergrootglas-icoon en de computer zoekt naar overeenkomsten. Hij geeft als hint dat je op meer dan 1 woord tegelijk kunt klikken voor een specifieker zoekopdracht.
Zoek op de computer naar Bridge + Chicago + Prague.
Er verschijnt een krantenartikel. In 1956 wordt in Chicago een brug geopend, die een copie is van de Charles's brug in Praag. De brug heet "Tominova" naar Vladanna Tominova, de grootste sponsor van de brug.
Victoria zegt "That's it!" (Dat is het!).
Verlaat de Galerie, stap in de auto en rijd naar Tominova Bridge...........................

