ALIBI IN ASHES

Nancy Drew 25



Walkthrough door Marjo © 2011 www.adventurespel.nl

Uitgever: Her Interactive/2011
Ontwerper: Her Interactive

Voor spelbeschrijving en screenshots, ga naar: Marjo's Spel-Info.



IntroBrandBriefjeKastje 205EastereggBewijsmateriaal en verdachten
Vingerafdrukken en alibi'sEasteregg 2Bewijsmateriaal onderzoeken
Easteregg 3Nancy op vrije voeten



N.B.: Het spel is gedeeltelijk non-lineair. De walkthrough geeft slechts een van de mogelijke routes door het spel. Er valt echter meer te genieten. Je hebt de vrijheid om veel dingen in je eigen volgorde te doen. Sommige gebeurtenissen zullen dan op een ander tijdstip plaatsvinden, als in de walkthrough wordt beschreven.



Intro  

Je staat voor het bureau in Nancy's kamer.
Als je wilt weten hoe je dit soort spellen speelt, kun je op het boek "How to be a detective" klikken, dat tussen de boekensteunen staat.
Wil je lezen over de vorige zaken die Nancy oploste, dan klik je op het grote bruine boek ernaast.

Klik op de bruine map (Case File) die midden op het bureau ligt voor informatie over de zaak waarmee ze in dit spel bezig is.
In Nancy's woonplaats wordt één maal per jaar een wedstrijd gehouden: de "Clue Challenge". De bedoeling is dat een team op zoek gaat naar een verborgen medaille aan de hand van een aantal gegeven hints. De leider van het winnende team mag een persoonlijk voorwerp in de tijdcapsule stoppen op de jaarlijkse "Anvil Day" (Aambeeld Dag).

Nancy en haar vrienden Ned, Bess en George doen mee onder de naam "Team Danger".
Nancy heeft de hints en haar opmerkingen op een papiertje geschreven:
Ze denkt dat de vindplaats te maken heeft met de stichter van de stad Ethan Mahoney en de Rackam gang. Mahoney Anvil co.
Verder vermoedt ze dat ze een ronde ingang in een gebouw met twee verdiepingen moeten zoeken. En dat het iets te maken heeft met het vuurwerk, dat ieder jaar op Anvil Day in het park wordt afgestoken.


Start
Sluit de map, klik op het papiertje dat rechts op het bureau onder de pen ligt en Nancy's avontuur begint.
Op het papiertje staat dat Nancy naar de opslagruimte moet gaan. Wat ze daar moet doen is als een anagram weergegeven "Tom the Star in the holdnot wall". Nancy begrijpt dat ze de thermostaat in het oude gemeentehuis moet nakijken (Thermostat in the old Town Hall).

Je mag nu kiezen of je als junior- of als seniordetective speelt.
Als junior heb je een takenlijst, die je kunt raadplegen. De puzzels zijn gelijk aan senior, maar iets eenvoudiger.




Brand  

Oude gemeentehuis
Nancy arriveert in het gemeentehuis. Rechts van de deur zie je een uitstalkastje. Bekijk het. Hierin staat het laatst overgebleven stukje van het ijzererts dat door Ethan Mahoney werd gevonden en gebruikt werd voor het eerste aambeeld dat hij smeedde.

Maak de deur open en ga naar binnen.
De deur valt achter Nancy dicht. Draai je om en probeer de deur te openen. Dat lukt niet, hij is op slot. Nancy zit opgesloten!
Bestudeer de ingelijste vluchtroute, die naast de deur aan de wand hangt.


Draai je om en loop naar de andere kant van de ruimte. Bekijk hier de thermostaat aan de wand. Tot Nancy's verbazing ligt er een ijsblokje in de vorm van een sneeuwster op de thermostaat. Een paar secondes later onstaat er brand!
Nancy moet nu heel snel maken dat ze wegkomt.

Draai je om en ga naar de deur. Hij is op slot, maar boven de deur is een raampje. Klik erop. Het is een vluchtweg, maar Nancy komt er zo niet bij.

Links en rechts van de deur liggen dozen en prullenbakken op de grond.
Pak ze beet en stapel ze op voor de deur. Je kunt de voorwerpen draaien door te rechtsklikken als je ze beet hebt.
Als de stapel hoog genoeg is, klik je op het raampje boven de deur. Nancy zal het openen. Klik nog een keer en je bent aan de andere kant van de deur.

Alles staat vol rook. Het hele gebouw staat in brand!
Volg de route die je op het vluchtwegplan hebt bestudeerd om veilig buiten te komen.
(Naar voren tot einde, naar rechts tot einde, naar rechts tot het midden van de gang, naar rechts, naar links en door de dubbele grijze deur naar buiten).


Getuigenverklaring
Buiten staan een aantal mensen naar de brand te kijken. ook reporter Brenda Carlton is aanwezig. Ze beschuldigt Nancy van brandstichting en begint haar meteen agressief te interviewen.

Politieagent McGinnis maakt een eind aan het interview en ondervraagt Nancy.
Geef eerlijk antwoord op de vragen.
- Zeg dat je in de kamer was opgesloten waar het vuur uitbrak (locked in the room).
- Zeg dat je daar was omdat je een hint kreeg voor de Clue Challenge (following leads).
- Vertel dat het vuur zich snel verspreidde (It started really quickly).
- Vertel dat de rook zwart was (Black).
- Vertel over het ijsblokje in de vorm van een sneeuwkristal, dat op de thermostaat lag (snowflake
  shaped ice cube).
- Toen je buiten kwam, zag je Deirdre Shannon, Alexei Markovic, Toni Scallari en Brenda Carlton,
  voordat de hulpdiensten arriveerden.
- Zeg dat je denkt dat de brand opzettelijk aangestoken is, maar dat je niet weet door wie
  (Well yes, I just don't know who did it).


Gearresteerd
Nancy is thuis en kijkt naar het nieuws op TV. Reporter Brenda noemt Nancy als de mogelijke brandstichter.
Nancy telefoneert met haar vriendin Bess Marvin over de brand als de deurbel gaat.
Het is agent McGinnis, die Nancy komt arresteren.


Gevangenis - telefoneren
Nancy krijgt te horen dat ze iemand mag opbellen.
Klik op de telefoon. Neem de hoorn van de haak en bel je vader (dad). Klik op het nummer op het gele papiertje of toets het nummer zelf in. Je krijgt zijn antwoordapparaat. Nancy laat een boodschap achter.
N.B.: Als je een nooddienst belt (911), kun je op het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Bel een van Nancy's vrienden op.
Ze spreken af allemaal met elkaar in contact te blijven via een programmaatje op hun telefoons ('Journal' pen-icoon).
Hierdoor weet elk van hen ook meteen wat de ander heeft ontdekt. Gevonden voorwerpen kun je natuurlijk niet doorgeven via de telefoon.
Elk van de teamleden heeft zo zijn eigen kwaliteiten, die je kunt benutten.
Als je naar een ander persoon wilt overschakelen, bel je eerst Nancy op. Die belt dan het andere teamlid op. ("Your turn to take over" of "I'm passing the case to you").
N.B.: Als je alle teamleden in de zaak betrekt, kun je op het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Voordat je de zaak overgeeft, kun je nog praten over andere dingen.
George logeert tijdelijk in Nancy's huis om op de boel te letten en de moeder van George let op haar hondje Togo.




Briefje  

Plattegrond
Bel bijvoorbeeld George op en zeg haar dat je het briefje waarop stond dat je naar het gemeentehuis moest komen, bent kwijtgeraakt. Waarschijnlijk is het uit je zak gevallen toen je naar buiten rende.
Nancy vraagt of George het briefje kan zoeken en in de brievenbus van het politiebureau kan bezorgen.
Geef de zaak dan over.

George is in de woning van Nancy.
Als je wilt kun je eerst overal rondsnuffelen. Kijk beneden bijvoorbeeld naar de krant met Brenda's artikel, die op de salontafel ligt. Boven op de overloop kun je in de boekenkast een boek openen waar allemaal foto's in staan van mensen die een speciale Nancy Drew taart gebakken hebben. In Nancy's slaapkamer kun je op haar bureau alles bekijken. Je kunt ook een foto van Ned bekijken, die op de commode onder het schuine dak staat. Aan de achterkant is een brief van Ned aan Nancy geplakt, die je eveneens kunt lezen, al is dat niet netjes van je.
Op het kastje naast de commode ligt een boek met informatie over het onderzoek na een brand.


Verlaat daarna het huis en je staat op een plattegrond.

Ga met je cursor over de kaart en hier en daar verschijnt een naambordje.
Je kunt ook met je handcursor de kaart beetpakken en verschuiven, zodat het gebied wat je kunt bekijken, groter wordt.

Zoek naar "Old Town Hall" en klik erop, om daar in een oogwenk naar toe te rijden.

N.B.: Als je alle locaties op de plattegrond bezoekt, krijg je op het einde van het spel een onderscheiding.


Old Town Hall
Ga een stap richting zijkant van het afgebrande gemeentehuis.
Je kunt nu een halfverbrand papiertje oprapen dat op de parkeerplaats bij de drempel op de grond ligt. Dit is het briefje (note) dat Nancy verloren heeft!

Klik op je mobieltje.
Klik dan op het "Phone" icoon, klik daarna op het "Nancy" icoon en daarna op "Call".
Vertel Nancy dat je het papiertje gevonden hebt en ze zal vragen of je het in de brievenbus van het politiebureau kunt gooien. Schakel niet over naar Nancy, maar sluit het gesprek af met "Goodbye".

Kijk als je wilt nog even rond en verlaat dan het terrein.
Ga dan via de plattegrond naar het politiebureau.


Police Station
Loop naar de voordeur van het politiebureau. Rechts ervan zie je een brievenbus. Bekijk hem van dichtbij. Er staat "Drop Box" boven. Open de klep.
Klik links onderaan in je scherm op de rugzak. Je inventarisschermpje opent. Klik hierin op het papiertje en het blijft aan je cursor plakken. Klik in de geopende brievenbus om het papiertje erin te leggen. Verlaat de close-up weer.
Bel Nancy op en geef de zaak over aan haar.




Kastje 205  

Nancy - politiebureau
De chief opent Nancy's celdeur en laat haar weten dat ze gerust vrij in het politiebureau mag rondlopen om te werken aan haar zaak en haar onschuld te bewijzen. Hij heeft een prikbord waar ze bewijsstukken kan ophangen. Hij zal er dan te zijner tijd naar kijken.

Verlaat de cel en kijk rond.
Kijk naar de bureau links van de Amerikaanse vlag. Bekijk de groengestreepte doos van dichtbij. Maak hem open en lees het briefje. Hannah heeft Nancy wat snacks gestuurd om op krachten te blijven. Je kunt op de geopende doos klikken om iets te eten.
N.B.: Als je genoeg snacks eet, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen..

Op het bureau links hiervan ligt een boek over brandstichting. Lees het als je wilt.
De computer die hier staat heeft een wachtwoord nodig. Nancy hoopt het ergens te vinden.
Links van de computer staat een vingerafdruk scanner.

Draai verder naar links en bekijk het bureau van D.K.Daughters.
Hier ligt een mediaspeler. Bekijk hem. Er zit geen geheugenkaartje in.

Draai verder naar links.
Bekijk de grote witte kast met de afsluitbare kastjes. Dit is de kast waar de bewijsstukken worden bewaard. Op kastje 205 zit jammer genoeg geen sleutel.

Draai verder naar links en je ziet een grote platte kast onder het bordje "Suspect Profiles".
Dit is het prikbord waar de zaak rond de brand wordt bijgehouden.
Open de deurtjes en bekijk het van dichtbij. De chief zegt dat Nancy op de rode knop kan duwen als ze genoeg bewijsstukken tegen iemand heeft verzameld.
Je ziet dat het briefje van Nancy inmiddels ook op het bord geprikt is.

Ga links van het prikbord het forensisch laboratorium (Forensics Department) in.
Op het bureau staat een apparaat waarmee je gassen kunt analyseren (gaschromatograaf).
Verlaat het lab weer.

Links van het lab is de deur naar het kantoor van chief McGinnis.
Loop er naar toe en Nancy hoort dat hij telefoneert met agent Ryan, die zegt dat hij de sleutel van kastje 205 is kwijtgeraakt in Pancake City.
Nancy besluit dat ze iemand eropaf moet sturen om die sleutel te zoeken.

Ga terug naar je cel en klik op de telefoon aan de wand.
Pak de hoorn van de haak en bel bijvoorbeeld Ned op. Vraag of hij die sleutel wil gaan zoeken (I need you help finding a key).
Geef de zaak dan over.


Ned - Antiekzaak
Als je Ned gebeld hebt, sta je voor Wardenclyffe Antiques.
Verlaat het gebied en ga via de plattegrond naar Pancake City (helemaal onderaan op je kaart, bij het winkelcentrum).
Hier aangekomen hoort Ned dat agent Ryan van daaruit naar Mabel Rose's is gegaan.
Ga dus verder via de plattegrond naar Mabel Rose's (links bovenaan in het onderste vak met de vrijstaande huizen).
Daar krijg je te horen dat Ryan naar de antiekwinkel is gegaan. Ga dus via de plattegrond terug naar Wardenclyffe Antiques (aan het einde van een straatje, aan de bovenkant van de oever van de rivier, ongeveer in het midden van je kaart).

Voor je de antiekzaak inloopt, kun je nog even de krantenzuiltjes bekijken die voor de winkel staan. In een artikeltje lees je dat de bijeenkomst over de tijdcapsule naar een andere datum verzet is, vanwege electriciteitsproblemen.
Ga dan de antiekwinkel in.
N.B.: Als je Bess gestuurd hebt, zal ze een vaas breken en de winkel uitgestuurd worden.

Loop verder de winkel in en spreek Alexei aan, die in een stoel zit en een telescoop schoonmaakt. Informeer naar detective Ryan en hij vertelt dat Ryan iets achterliet op de plank met de nieuwe artikelen.
Over de brand heeft hij alleen te melden, dat hij het niet geweest is. Hij was vroeger een amateur detective, maar sinds een van zijn zaken verkeerd afliep, houdt hij zich alleen bezig met de antiekzaak.


Sleutel kastje 205
Draai je om en ga naar het rek, rechts van het bureau.
Hier zie je de plank met "new arrivals".
Bekijk het bolle artikel met de witte platen (het enige dat je kunt bekijken).
Onder de cilinders ziet Ned een sleutel liggen.

De bedoeling is nu dat je op de knoppen op de cilinders drukt, tot alle pinnen in het midden weg zijn.
Daarna kun je de dop in het midden weghalen en de sleutel bewijzenkastje 205 (evidence locker key) pakken.
Als je de close-up verlaat, gaat de puzzel weer in de beginstand.
junior senior

Oplossing junior: Klik op de cilinder rechtsonder, linksmidden en rechtsboven.
Oplossing senior: Klik op de cilinder middenboven, rechtsboven, linksonder en middenonder.


Getallenpuzzel
Nu je toch hier in de antiekwinkel bent, kun je meteen rondkijken of er meer te vinden is dat nuttig kan zijn.
Loop richting uitgang.
Aan de linkerkant staat een puzzeldoosje op het blauwige uitstalkastje.
Links van het puzzeldoosje ligt een gratis glazen buisje met dop (vial). Raap het op.

Bekijk nu het puzzeldoosje van dichtbij.
De bedoeling is dat je zo snel mogelijk de getallen 1 tot en met 41 in de juiste volgorde indrukt. En natuurlijk moet je dan wel sneller zijn dan de beste tijd van Alexei. (1.52 voor junior en 1.26 voor senior).
Elke keer als je het spel start, staan de getallen op een andere plek.
Als het je gelukt is, haal je uit het geheime vakje aan de zijkant van het doosje de sleutel van de hutkoffer (trunk key).

Tip: Als de puzzel begint, duw je snel op het gele mapje van de "Loadknop". De timer stopt en je kunt even rustig rondkijken waar de getallen staan. Klik op het X-je om het schermpje te sluiten en de tijd gaat verder.

Als je drie keer faalt, stopt de timer de volgende keer voor de beste tijd en laat je het spel winnen.

N.B.: Als je het getallenspel vaak genoeg speelt, krijg je op het einde van deze Nancy Drew aflevering een onderscheiding.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg
Nadat je het getallenspel gewonnen hebt en de sleutel pakte, bekijk je het doosje nog een keer van dichtbij.
Start het spel op en klik ditmaal alleen de priemgetallen in de juiste volgorde aan. (Priemgetallen kun je alleen door 1 en zichzelf delen).
Klik dus op de getallen: 2-3-5-7-11-13-17-19-23-29-31-37-41. De tijd die je ervoor nodig hebt, is niet van belang.
In het geheime vakje ligt ditmaal een paasei (easteregg).

--------------------------------------------------------------------------------------------------


Links van de glazen toonbank staat een hutkoffer. Bekijk hem van dichtbij. De koffer is afgesloten en je kunt hem niet openen met je gevonden sleutel, zolang Alexei je op de vingers kijkt.
Rechts van de hutkoffer liggen sleutels op de vloer. Raap ze op. Het zijn de sleutels van het brandalarm van het oude gemeentehuis!
Als je Alexei vraagt hoe die sleutels daar terecht gekomen zijn, wordt hij kwaad en stuurt je de winkel uit. Hij denkt dat je hem brandstichting in de schoenen wilt schuiven.
Verlaat de antiekwinkel.


Brenda Carlson
Als je de antiekwinkel uitstapt, zie je voor de deur een wit bestelbusje staan. Het busje van reporter Brenda! Loop naar de achterkant en klop op de deur.
Stap de auto in en spreek Brenda aan.
Brenda wil beslist niet helpen de onschuld van Nancy te bewijzen. Ze vindt het verhaal van een heldin die van haar voetstuk valt véél te interessant en wil het gebruiken als opstapje in haar carrière.
Brenda vertelt ook niet waar ze zelf ten tijde van het ontstaan van de brand was. Elke keer als Ned iets zegt, draait ze het zo dat het gesprek weer op Nancy komt. Ze zoekt smeuige details.
Neem afscheid en verlaat de bus.


Sleutel
Ga via de plattegrond naar het politiebureau.
Gooi de sleutel van detective Ryan van locker 205 in de brievenbus.
Bel dan Nancy op en schakel over naar haar.


Nancy - Locker 205
Ga links van het kantoor van chief McGinnis door het gangetje naar de voordeur. Stap niet naar buiten! Links van de deur zie je een metalen wandkastje waar "items received" (ontvangen voorwerpen) op staat. Maak het open en haal de sleutel van locker 205 eruit.

Ga terug naar de kantoorruimte en maak kastje 205 (rechts bovenaan) met de sleutel open.
Je ziet drie laadjes met driehoekjes en lampjes.
Het middelste laadjes is afgesloten.

Open het onderste laadje en je vindt Nancy's GSM (cell phone), Nancy's huisdeursleutels en haar inbrekerssetje (lock pick kit).

Maak het bovenste laadje open.
Pak het geheugenkaartje met ondervraging van verdachten (suspects interview).
Lees het gele plakbriefje dat aan de linkerkant ligt. Er staat een hint voor het computerwachtwoord op: elke rij en kolom heeft slechts één getal geselecteerd. Je mag een getal niet meerdere malen gebruiken.
Lees het Krolmeister handboek voor het openen van een gesloten laadje met driehoekjes.

Bekijk het middelste laadje van dichtbij.
De bedoeling is dat je alle balkjes onderaan laat oplichten en dat alle indicatorlijntjes bovenaan groen zijn.
Klik op de witte strips aan de zijkant van de driehoeken. Ze schuiven naar binnen en de gekleurde lampjes die erbij horen lichten dan op onder de balkjes.
Bij de juiste combinatie op twee driehoekjes, wordt de indicatorbalk groen.
Oplossing:
Klik van links naar rechts op strip: linksboven - onder - rechtsboven - linksonder - rechts.

Als het laadje open is, vind je de map met onderzoeksgegevens. Lees alle documenten.
Op het huiszoekingsrapport staat dat op Nancy's kleren sporen van benzine werden gevonden.
Ook werd er een jerrycan benzine gevonden achter een paar lege kartonnen dozen.
Nancy wil nu wel graag precies weten waardoor de brand ontstond.

Op de uitgetypte versie van de noodoproep staat dat Toni Scallari de brandweer belde.
Op een ander rapport staat dat er een brandalarminstalatie in het oude gemeentehuis is, maar dat die niet werkte. Nancy wil graag weten waarom niet.




Bewijsmateriaal en verdachten  

Ga naar het bureau van DK Daughters.
Links van het naambordje ligt een MP3 speler. Bekijk hem van dichtbij en stop hier het geheugenkaartje met de ondervraging van de verdachten in.
Luister naar alle interviews.
Brenda denkt dat Nancy de brand stichtte. De anderen weten het niet.
Alexei zegt dat in het oude gemeentehuis een sprinklerinstallatie is en hij vraagt zich af waarom die niet werkte.
N.B.: Als je zorgvuldig naar alle getuigenverklaringen luister, kun je op het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Ga naar het bureau dat tegen de wand staat, naast de spulletjes die Hannah bracht.
Klik op het beeldscherm van de computer. Er wordt om een wachtwoord gevraagd.


Je ziet een veld met hokjes en getallen.
Zoals je op het briefje in het laadje las, moet je nu de getallen 1-2-3-4 bij junior en 1-2-3-4-5 bij senior aanklikken. Maar in elke rij of kolom mag je maar één getal aanklikken.
Er zijn meerdere oplossingen.
junior senior

Je hebt vanaf nu toegang tot deze computer. Je kunt er onder andere vingerafdrukken op vergelijken. Op dit moment kan Nancy er nog niets mee.


GSM
Klik in je inventaris op de GSM die je zo-even uit het laadje haalde.
Lees in het dagboek (journal) wat er tot nu toe allemaal ontdekt is.

Bel Nancy's vader Carson Drew op. Hij komt terug uit Australië om Nancy bij te staan en belooft intussen wat van zijn contacten op te bellen.

Bel Ned op. Vraag hem of hij het brandalarm op het oude gemeentehuis wil onderzoeken. Vraag hem ook of hij een monster kan nemen van de plek waar het vuur begon, zo dicht mogelijk dus bij de thermostaat. Hij moet het in een afsluitbaar glazen potje doen en naar Nancy brengen, zodat ze het in de chromatograaf kan onderzoeken.
Schakel dan over naar Ned.


Ned - Brandmonster oude gemeentehuis
Als je nog geen glazen potje met deksel hebt, kun je het gaan halen in de antiekwinkel.
Ga dan naar het afgebrande, oude gemeentehuis.
Ga naar de zijkant van het gebouw en bekijk het uitgebrande raam van dichtbij.
Pak het luik dat rechts tegen de muur staat en Ned plaatst het onder het raam. Nu kan hij het luik als ladder gebruiken om naar binnen te klimmen.

Loop door de gang naar voren en dan naar rechts.
Je staat voor de ingang naar de opslagplaats. Links van de deuropening hangt het alarm. Bekijk het van dichtbij. Het is uitgeschakeld!
Ga naar binnen.

Voor Ned is het duidelijk dat in deze kamer het vuur ontstond.
Loop naar de achterste muur en bekijk de verbrande thermostaat van dichtbij.
Haal het glazen potje uit je inventaris en gebruik het op de thermostaat om een brandmonster van het oude gemeentehuis (sample town hall) te nemen.

Verlaat de kamer en ga terug door het raam naar buiten.
Rijd naar het politiebureau en leg het potje in de brievenbus.
Leg ook de alarmsleutel die je in de antiekzaak vond in de brienvenbus.
Bel Nancy dan op en vertel haar over het uitgeschakelde alarm. Nancy's vader kent de mensen die het alarmsysteem plaatsten, zegt ze.
Geef de zaak aan Nancy over.


Nancy - monster analyse
Loop naar de ingang en haal het brandmonster (sample town hall) en de sleutels van het brandalarm uit het kastje met ontvangen voorwerpen.

Ga terug het kantoor in en loop verder naar het forensisch lab.
Op het werkblad staat een wit vierkant apparaat. Dit is de gaschromatograaf. Bekijk hem van dichtbij. Stop links bovenaan het potje met het monster en duw dan rechtsonder op de "Analyze" knop.
Er komt een printje uitgerold. Raap het op en bestudeer het. Je ziet dat op punt 45 een 100% piekuitslag te zien is. Nancy wil uiteraard graag weten welke brandversneller bij deze uitslag past.

Pak je GSM en bel Carson Drew op.
Vertel Nancy's vader dat je een uitslag hebt van de gaschromatograaf. Hij heeft een boek waarin staat wat de uitslagen betekenen en zal een kopie naar Nancy's huis sturen, waar haar vrienden het kunnen oppikken.
Vertel hem ook over het uitgeschakelde brandalarm. Carson kent iemand die daar meer over weet en vraagt Nancy hem over een paar minuten terug te bellen.

Tot het tijd is terug te bellen, kun je op zoek gaan naar meer gegevens over de andere verdachten.
Bel Bess op en geef de zaak aan haar over.


Bess - Toni in de Scoop
Bess zit aan een tafeltje voor de Scoop Ice Cream Parlor.
Ga naar binnen en spreek Toni aan. Toni Scallari stond ook naar de brand te kijken, toen Nancy uit het gebouw kwam. Ze is eigenaresse van de ijssalon en lid van de gemeenteraad. Ook dit jaar doet ze mee aan de verkiezingen.
Toni gelooft niet dat Nancy onschuldig is. De politie heeft haar immers opgepakt.

Als Toni weggeroepen wordt door een arriverende bestelauto, loop je naar buiten.
Hier zie je Deirde Shannon, de oude rivale van Nancy, die een oogje op Ned heeft. Spreek haar aan. Ze is zoals gewoonlijk onaardig, arrogant en werkt niet mee.

Ga terug de ijssalon in.
Bel Nancy op en vraag haar of ze Ned misschien op Deirdre af kan sturen.
Geef de zaak over.


Nancy - telefoneren
Neem je GSM en bel Ned op. Vraag om zijn hulp en haal hem over om met Deirdre te gaan praten.
Geef de zaak over.


Ned - Deirdre bij de Scoop
Rijd naar de Scoop ijssalon.
Deirdre zit nog aan het tafeltje. Spreek haar aan en vraag om informatie.
Ze vertelt dat Alexei vroeger van een misdaad beschuldigd werd en daarom door niemand meer vertrouwd wordt.
Ze vertelt ook dat journaliste Brenda zich wel eens voordeed als Nancy.
Ze zegt dat ze aan het joggen was en toen ze de brand zag. Als Ned aandringt, zegt ze dat ze Nancy volgde, omdat die al zover vooruit was met de wedstrijd. Ze heeft een briefje dat voor Nancy bestemd was onderschept. Ze geeft het onderschepte briefje (Deirdre's note) aan Ned. Het zat al in een plastic zakje toen ze het vond. Er staat dezelfde boodschap op als op het briefje dat Nancy kreeg!
Neem afscheid.

Ga de ijssalon in en gebruik je telefoon om Nancy op te bellen. Vertel haar over het briefje van Deirdre.
Nancy zegt dat ze thuis een vingerafdruksetje heeft. Ze zal haar huissleutels in de brievenbus van het politiebureau leggen, zodat Ned het setje kan halen.
Schakel over naar Nancy.


Nancy - politiebureau
Loop naar de voordeur en leg je huissleutels in het ontvangen voorwerpen kastje.

Bel Carson Drew op.
Nancy's vader heeft nieuws. Hij heeft te horen gekregen dat het brandalarm om 2.17 PM is uitgeschakeld!
Bel Ned op. Vraag hem om de alibi's van de verdachten op dat tijdstip gaan checken en schakel dan naar hem over.




Vingerafdrukken en alibi's  

Ned - Vingerafdruksetje
Rijd naar het politiebureau.
Haal de sleutels van Nancy's huis uit de brievenbus.

Rijd naar Nancy's huis (Drew Home).
Loop naar links, naar de woonkamer. Pak de krant van de salontafel en lees hem. In een klein artikeltje aan de rechterkant lees je dat de Scoop ijssalon op de dag van de brand gesloten was tussen 1.45 en 2.45 uur in de middag.
In een ander artikel lees je dat er in de stad aan de weg gewerkt wordt en bepaalde straten op bepaalde uren zijn afgesloten voor verkeer.

Loop de trap op, naar de overloop, naar de boekenkast.
In de tweede kast van rechts zie je een foto van George en Bess. bekijk hem van dichtbij. Links van de foto ligt een krantenartikel. Lees het. Nancy ontdekte dat op een lokale expositie van antieke kunstwerken, het merendeel vervalst was.

Draai je om en ga Nancy's slaapkamer in.
Je kunt alles op je gemak bekijken.
In Nancy's bureaulade vind je een lijstje van dingen die Nancy die dag wilde doen. Het (electrisch) maaien van het gras is doorgestreept. Dat verklaart dus de benzine op haar kleren.

Het smalle kastje in de hoek naast de commode is op slot. Maak het open met Nancy's sleutels. Pak een Krolmeister vingerafdruksetje (fingerprint dusting set).
Je kunt ook van het onderste plankje wat van Nancy's favoriete chocoladerepen pakken en opeten.
Op het kastje ligt een boek (On the Case) over brandversnellers. Bekijk het.
N.B.: Als je alle brandversnellers in het spel vindt, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.

Loop naar het bureau. Ned vindt dit wel een goede plek om het briefje van Deirdre op vingerafdrukken te onderzoeken. Klik dus op het briefje in je inventaris en Ned legt alle materiaal vanzelf op het bureau.
Pak het kwastje uit het kistje en wrijf het in de poeder in het ronde doosje.
Gebruik de bepoederde kwast op het briefje en leg hem daarna terug in het kistje.
Pak een stukje tape en klik ermee op het briefje. Ned plakt het rechtsonderaan.
Raap het stukje plakband met vingerafdruk (partial fingerprint) weer op.


Ned - Alexei alibi
Tijd om de alibi's te checken.
Verlaat Nancy's huis en ga naar de antiekzaak.

Spreek Alexei aan.
Praat nog even niet over de alarmsleutel die je hier vond. Hij zal je dan de winkel uitgooien en nergens meer op antwoorden. Je kunt dan wel later terugkomen en het nog eens proberen.
Vraag waar hij was rond 2 uur, op het tijdstip van de brand.
Hij zegt dat hij in een bespreking was over de tijdcapsule. Als je de krant buiten de antiekzaak hebt gelezen, weet je dat Alexei liegt. Die bijeenkomst was een uur uitgesteld vanwege electrische problemen! Maar Alexei blijft volhouden dat hij daar was.
Informeer naar journaliste Brenda en je krijgt te horen dat ze hier was en vervelende vragen stelde. Alexei is dan ook niet van plan nog eens antwoord op dezelfde vragen te geven.

Vraag Alexei waarom hij zo "chipper" is.
Alexei vertelt dat hij ooit een succesvol detective was, totdat hij de machtige Bennington ervan beschuldigde zijn plek in de gemeenteraad op valse voorwendsels te hebben gekregen. De Bennington familie beschuldigde Alexei er toen van een waardevol vergrootglas te hebben gestolen. Alexei kon zeggen wat hij wou, maar zijn carrière als detective was daarna voorbij, niemand vertrouwde hem nog en Bennington werd uiteindelijk gekozen tot rechter. Hij vertelt ook dat Toni's schoonvader een Bennington is en dat dit waarschijnlijk de reden is dat zij nu ook in de gemeenteraad zit.

Praat tenslotte over de alarmsleutel en je wordt de winkel uitgegooid.


Ned - Brenda alibi
Brenda's bestelbusje staat nog steeds voor de antiekzaak.
Ga erin en spreek Brenda aan over haar interview met Alexei.
Als je haar vraagt waar zij ten tijde van de brand was, zegt ze dat ze aan het werk was.
Vraag haar waarom zij zich wel eens voordeed als Nancy. Brenda vindt dat heel normaal als journaliste. Op die manier kreeg ze informatie los.
Vraag haar naar Toni en ze zegt dat Toni met de politie sprak en een snelle arrestatie in deze zaak eiste.
Verlaat het busje weer.

Rijd naar het politiebureau.
Stop het stukje plakband met vingerafdruk en Deirdre's briefje in de brievenbus.
Bel Nancy op en vertel haar over Alexei's leugen en over zijn ergernis als het over het brandalarm gaat. Ze zegt dat ze haar vader zal bellen en dat je meer te weten moet komen over Alexei.
Schakel dan over naar Nancy.


Nancy - vingerafdruk vergelijken
Je kunt als je wilt Nancy's vader meteen bellen.
Hij zal zeggen dat Alexei vroeger de bekende detective Magnificent Markovic was.

Loop naar de voordeur en haal het stukje plakband met vingerafdruk en Deirdre's briefje uit het kastje.

Ga naar de computer waarvan je inmiddels het wachtwoord hebt ingevoerd.
Leg het plakband met vingerafdruk op de vingerafdrukscanner, links van de monitor.
Klik daarna op de monitor.
Klik vervolgens op het "PrintSync" icoon.
Klik dan op "Load Sample".
Klik tenslotte op de "Search" knop.
De computer vindt geen overeenkomstige afdrukken. Degene die het briefje schreef, is dus niet bekend bij de politie.

Open je GSM en bel Bess op. Vraag haar of ze de vingerafdrukken van de andere verdachten te pakken kan krijgen. Schakel naar haar over.


Bess - vingerafdruksetje
Ga om te beginnen naar Nancy's huis.
Loop naar boven naar Nancy's kamer en haal een vingerafdruksetje uit het kastje naast de commode.
Verlaat het huis dan weer.


Bess - vingerafdrukken Toni
Ga naar de Scoop ijssalon.
Vraag Toni waar ze de vorige dag rond 2 uur was. Ze zegt dat ze toen in de ijssalon was.
Tijdens de brand was ze in de stad campagne aan het voeren voor de verkiezingen. Ze had de ijssalon gedurende die tijd gesloten.

Vraag haar of ze weet wat er tussen Brenda en Nancy is. Ze vertelt dat Brenda een speciaal nieuwsitem had gemaakt voor de Antiekshow en die niet werd uitgezonden, omdat Nancy de fraude ontdekte en haar dus voor was. Brenda heeft daarom een hekel aan Nancy.
Toni is overtuigt van Alexei's schuld. Hij heeft gestolen. Als hij zo'n goede detective was, had hij immers in al die jaren zijn onschuld wel kunnen bewijzen. Toni vertelt ook dat Alexei een hekel heeft aan Nancy, vanwege haar succes als detective en dat ze hem best in staat ziet om Nancy erin te luizen.

Vraag om een ijsje (ice cream).
N.B.: Als je alle smaken ijs besteld, kun je aan het einde van het spel een onderscheiding krijgen.
Zoek op het bord een ijsje uit en klik erop.
Toni zet het ijs op de toonbank. Klik erop en bess zal het vingerafdruksetje ernaast zetten.
Volg dezelfde procedure als bij Ned (kwastje, poeder, tape) en je krijgt Toni's vingerafdrukken (Toni's prints).
Ga dan naar buiten.


Bess - alibi Deirdre
Spreek Deirdre aan, die nog steeds aan het tafeltje zit.
Vraag haar waar zij was rond 2 uur en ze geeft je de telefoonnummers van twee vriendinnen die ze volgens haar zullen bevestigen.

Ga de ijssalon in en pak je telefoon.
Bel Holly op. Zij zegt dat zij en Jessica en Deirdre bij elkaar waren en naar hints zochten voor de wedstrijd.
Bel Jessica op. Zij zegt dat Deirdre pas uren later kwam opdagen.


Bess - IJssalon
Blijf een poosje in de ijssalon rondhangen en eet ijsjes, of speel op de blauwe kast het spel "Swap a Lot". De bedoeling van dit spel is, dat je de letters van de teskt in de juiste volgorde zet.
De letters die in een rijtje onder elkaar staan, kun je van plaats wisselen. Als je dan een correct woord hebt gevormd, wordt het woord lichter van kleur en kun je de letters niet meer verplaatsen.
Tip: Doe de korte woordjes het eerste.

N.B.: Als je dit spel vaak speelt, kun je een onderscheiding krijgen.

Op een gegeven ogenblik hoor je de toeter van de truck die de bestellingen komt brengen.
Toni zal dan weggaan en Bess heeft de kans achter de toonbank te snuffelen.
Bekijk het bruine kastje onder de toonbank van dichtbij.
Op de grond half onder het kastje liggen foto's. Raap ze op. Het zijn foto's van het oude gemeentehuis (Town Hall pictures), van de thermostaat en van het alarm. Wat moet Toni daarmee?

Maak het bruine kastje open.
Op de bovenste plank zie je vormen voor ijsblokjes. Bekijk ze van dichtbij. Deze zijn in de vorm van een sneeuwkristal, net als de blokjes die Nancy op de thermostaat zag!
Op het plankje onder de ijsbokjesvormen ligt een sleutel (key) tussen de shakebekers. Raap hem op.

Maak met de sleutel de deur in de hoek achter de toonbank open.
Ga naar binnen. Dit is de voorraadkamertje. Kijk rond.
Op de linkerplank van het rek zie je verfblikken en een blik tolueen verfverdunner. Dat is ook een brandversneller!
Aan de rechterkant staat een smal dossierkastje. Het is afgesloten, maar Bess denkt dat ze het met het juiste gereedschap wel open krijgt.

Verlaat het voorraadkamertje.
Wacht tot Toni weer opduikt en spreek haar aan over de ijsblokjes.
Ze zegt dat ze de tip die dingen te kopen van Deirdre kreeg.
De tolueen en de verf staan daar omdat Toni voortdurend kleine reparaties heeft in de winkel.


Bess - Deirdre alibi
Loop naar buiten en spreek Deirde aan over haar alibi.
Ze zegt dat haar vriendinnen domoren zijn en dat ze wel degelijk aanwezig was.
Spreek haar aan over de Novelty Shop en ze zegt dat ze Toni inderdaad op de ijsblokjes gewezen heeft.

Rijd naar het politiebureau.
Leg de vingerafdrukken van Toni en de foto's in de brievenbus.
Bel Nancy dan op en vertel haar dat je een gesloten kastje in de ijssalon vond en ze belooft haar inbrekerssetje in de brievenbus te leggen, waar je het kunt halen.
Vertel haar ook over de ijsblokjes en de tolueen.

Schakel dan naar Nancy over.


Nancy - bewijsmateriaal
Haal het bewijsmateriaal dat Bess in de breivenbus stopte, eruit.
Leg het inbrekerssetje erin.

Ga in het kantoor naar de platte kast met de "suspect profiles", de profielen van de verdachten.
Maak de deurtjes open en klik op het bord. Nancy prikt vanzelf het bewijsmateriaal op het bord.

Haal de GSM uit je inventaris en bel Bess op. Geef de zaak aan haar over.


Bess - dossierkast
Rijd naar het politiebureau en haal het inbrekerssetje uit de brievenbus.

Rijd naar Nancy's huis om de gebruiksaanwijzing van het inbrekerssetje te lezen.
Ga naar boven, naar Nancy's kamer en loop naar haar bureau bij het raam.
Open de onderste lade links en haal het boek over lockpick codes eruit.
Bestudeer de afbeelding onderaan op de linker pagina.
Je ziet een cirkel met rondjes. In ieder rondje staat een letter. De letters staan voor kleuren. R=red=rood - B=blue=blauw - Y=yellow=geel - G=green=groen.
De hoeken van de afbeelding hebben ook ieder een eigen kleur.

Onder de cirkel staat een tekst, waarvan de klinkers zijn weggelaten:
"FL CBNT: VRY SCND N".
Vul de klinkers in en je leest: "FILE CABINET: EVERY SECOND ONE".
Dit is dus de code voor een dossierkast! En "every second one" betekent "iedere tweede". Dus je moet steeds iedere tweede letter hebben, te beginnen met de donkere R bovenaan in de cirkel.
Als je dit doet, dan krijg je: R - Y - B - G - G - G - B - R - Y - R - B.

Je hebt nu voldoende informatie om de dossierkast te kunnen openen. Verlaat dus Nancy's huis en ga naar de Scoop ijssalon.

Speel desnoods Swap a Lot of hang wat rond, totdat de bestelauto arriveert en Toni de zaak verlaat. Ga dan snel de voorraadkamer in, de deur is nog open.
Gebruik je inbrekerssetje op de dossierkast die rechts van het voorraadrek staat.
Je ziet nu het slot van dichtbij en links ernaast vier tangetjes met elk hun eigen kleur.
Zet de tangetjes zo in het slot, dat de kleuren ervan overeenkomen met de gekleurde hoeken van de code, te beginnen rechtsonder.
Dus: geel rechtsonder, rood linksonder, blauw linksboven en groen rechtsboven.

Klik nu op de tangetjes in de volgorde van de code die je berekend had:
R - Y - B - G - G - G - B - R - Y - R - B (rood - geel - blauw - groen - groen - groen - blauw - rood - geel - rood - blauw).

Het kastje gaat open en je ziet twee mappen die je kunt pakken.
Lees de documenten in de "R-17 map". Tony heeft een optie op de grond waarop het oude gemeentehuis staat. Ze wil het historische pand afbreken en er een groot winkel/appartementencomplex op bouwen. Bekijk de afbeelding van ht gebouw.
Lees ook de documenten in de "Clean up map". Toni heeft een lijst aangelegd van alle mistoestanden die Nancy in de stad ontdekte en de negatieve invloed die dit had op de populariteit van de gemeenteraad. Toni is duidelijk niet gelukkig met Nancy's activiteiten.

Verlaat de voorraadkamer weer voordat je ontdekt wordt.
In de winkel kun je Nancy opbellen en haar op de hoogte brengen van je ontdekkingen
Schakel dan over naar Nancy.


Nancy
Bel Nancy's vader Carson op. Vertel hem wat je over Toni en haar bouwplannen ontdekte. Hij zal het onderzoeken.

Bel Ned op en vraag hem of hij Deirdre kan afleiden om haar vingerafdrukken te krijgen.
Schakel dan over naar Ned.


Ned - vingerafdruk Deirdre
Ga naar de Scoop ijssalon.
Spreek Deirdre aan en vraag of ze een hapje met je wil gaan eten. Dat doet ze graag en ze vertrekt meteen om andere kleren aan te trekken.
Bekijk het tafeltje van dichtbij. Klik op de shakebeker die Deirdre bestelde Ned zet het vingerafdruksetje erbij. Neem op de bekende manier een vingerafdruk van Deirdre (Deirdre's print).


Ned - vingerafdruk Alexei
Dit ging zo vlotjes, dat je ook nog wel tijd hebt om Alexei's vingerafdruk te halen.
Rijd naar de antiekzaak, ga naar binnen en vraag Alexei waarom hij bij het oude gemeentehuis was. Na enig aandringen zegt hij dat hij de tijdcapsule wilde openen. Maar hij wil niet zeggen waarom.
Je kunt Alexei vertellen dat Toni denkt dat hij jaloers is op Nancy, maar als je dat gesprek tever doordrijft, word je weer de winkel uitgegooid. Ga in dat geval even naar een andere winkel en kom dan terug.

Zeg Alexei dat je een cadeautje zoekt voor een oom die gek is op treinen.
Alexei denkt dat hij wel wat heeft en verdwijnt naar de achterkamer om te zoeken.
Dit is je kans!
Bekijk het ronde tafeltje naast de stoel van dichtbij.
Klik op de telescoop en gebruik het borsteltje met poeder erop. Er zitten geen vingerafdrukken op! Logisch eigenlijk, want Alexei was de telescoop aan het oppoetsen.
Klik dus op het blik metaalpoets en bepoeder dit. Neem dan de vingerafdruk van Alexei (Alexei's print).

Nu Alexei weg is, heb je ook de kans om de inhoud van die hutkoffer te onderzoeken.
Ga dus meteen naar de andere kant van de toonbak en gebruik het sleuteltje dat je in het doosje met het getallenspel vond, op de koffer.
Maak het deksel open. Lees de oude krant. Hierin staat dat de 20-jarige Alexei Marcovic door Bennington ervan beschuldigd werd het antieke vergrootglas te hebben gestolen.
Bekijk ook het aantekenboek dat onder het vergrootglas ligt. Alle zaken die Alexei opgelost heeft, staan erin beschreven.
Bekijk de lege fles ether die ook in de koffer ligt. Ned vraagt zich af wat Alexei met ether moet.

Sluit de hutkoffer en verlaat de winkel.
Je kunt eventueeel teruggaan om Alexei te vragen of hij Nancy kwaad wil doen, omdat Nancy's vader de aanklager bij het proces tegen hem was. Ook kun je praten over de ether, die gebruikt kan worden om brand te stichten. Hij heeft voor beide een goede verklaring.

Verlaat de winkel en rijd naar het politiebureau.
Leg de vingerafdrukken van Deirdre en Alexei in de brievenbus.
Bel daarna Nancy op, vertel haar wat je allemaal te weten kwam en geef de zaak aan haar over.


Nancy
Haal de Alexei's en Deirdre's vingerafdrukken uit de brievenbus.

Bel Carson op en informeer naar de zaak van Alexei Marcovic. Carson herinnert zich dat er een vreemd luchtje aan die zaak zat. Het leek alsof de jury hem persé veroordeeld wilde hebben, maar Carson had zo zijn bedenkingen over de schuld.

Tot nu toe heb je George nog niet in actie laten komen. Tijd om haar ook iets te laten doen. Je hebt nog de vingerafdrukken van Brenda nodig.
Bel George dus op en geef de zaak aan haar over.


George - Brenda's vingerafdrukken
George is in Nancy's huis.
Ga de trap op naar Nancy's slaapkamer en haal daar het laatste vingerafdruksetje uit het kastje naast de commode.

Rij naar de antiekwinkel, waar Brenda's busje geparkeerd staat.
Ga het busje in en spreek Brenda aan. Vraag haar hoe je haar kunt bereiken (How can I get in touch with you later).
Brenda zegt dat je een visitekaartje (Brenda's card) kunt pakken. Als je iets belangrijks hebt, kun je haar bellen en dan komt ze meteen. Pak dus een kaartje uit het hoesje.
Verlaat dan het busje.

Bel Brenda op. Je krijgt het antwoordapparaat, zoals ze al aankondigde.
Zeg "yes" op de vraag of je belangrijk nieuws over een gebeurtenis in River Heights hebt.

Ga na het telefoontje het busje in en je ziet dat Brenda weg is.
Loop naar de plek waar Brenda zat te werken. Rechts van de stoel zie je de microfoon op het werkblad liggen. Klik erop en gebruik daarna je vingerafdruksetje op de microfoon om een vingerafdruk van Brenda (Brenda's print) te krijgen.

Kijk naar het zwarte ksitje dat je links van de stoel op een werktafel ziet staan.
Open het kistje. Het is Brenda's make-up koffertje.
Bekijk de inhoud en je ziet een flacon nagellakremover met aceton. Ook aceton is een brandversneller! Sluit het make-up koffertje weer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Easteregg 2
Open Brenda's make-up koffertje nog drie keer en je vindt een paasei (easteregg).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Verlaat het busje en rijd naar het politiebureau.
Stop de vingerafdruk in de brievenbus.
Bel Nancy op en geef de zaak aan haar over.




Bewijsmateriaal onderzoeken  

Nancy - vingerafdrukken vergelijken
Haal de Brenda's vingerafdruk uit de brievenbus.

Je hebt nu van alle verdachten een vingerafdruk, die je kunt vergelijken met de gedeeltelijke afdruk die je op het briefje van Deirdre vond.
Ga naar de computer op het bureau in de hoek.
Leg om beurten de vier vingerafdrukken op de scanner, links van de monitor.

Klik daarna op de monitor om de computer aan te zetten en klik vervolgens op het "PrintSync" icoon.
Klik dan op de "search" knop en de afdrukken worden vergeleken.
Er zijn vier mogelijke overeenkomsten.
Klik op de "compare" knop en de vingerafdruk plakt aan je cursor.
Ga met de afdruk over de vingerafdrukken om te zoeken waar hij precies overheen past. Klik als je denkt de juiste plek gevonden te hebben.
Hij blijkt op vingerafdruk BC te passen. Dat is de vingerafdruk van Brenda Carson!

Bel Ned op en vraag of hij Deirdre nog eens wil afleiden. Ned heeft er niet veel zin in, maar hij zegt toe. Schakel over naar Ned.


Ned - Deirdre afleiden
Rijd naar de Scoop ijssalon en spreek Deirdre aan. Ze is woest omdat ze een uur op Ned heeft zitten wachten. Vraag haar of ze nu met je wil eten en de twee vertrekken samen.


Nancy
Nancy belt Ned vanzelf op om te vragen of het gelukt is.
Ze wil daarna Bess of George bellen om te kijken of Deirdre iets bruikbaars achtergelaten heeft.
Bel Bess op, vraag of ze wil kijken en geef de zaak aan haar over.


Bess - Deirdres spullen
Loop bij de Scoop ijssalon naar het tafeltje waar Deirdre zat. Ze heeft haar aantekenboek laten liggen. Blader er doorheen. Er staan aanwijzingen in over de sporen die ze volgden voor de wedstrijd. Maar er ligt ook een bekeuring voor rijden door rood (ticket) in. Dat kan van belang zijn!

Ga nog even de ijssalon in en praat met Toni over haar plannen met de grond waar het oude gemeentehuis op staat. Dat gemeentehuis was een monument, dus ze zal wel blij zijn dat het is afgebrand? Toni wordt kwaad. Verlaat de ijssalon.

Rijd naar het politiebureau en leg de bekeuring in de brievenbus.
Bel Nancy dan op en schakel over naar haar.


Nancy - bekeuring
Haal de bekeuring uit de brievenbus.

Loop naar het bureau in de hoek en klik op de computer.
Klik op het "TicketShark" icoon. Via dit programmaatje kun je informatie over een bekeuring krijgen.
Typ op je eigen toetsenbord het nummer van de bekeuring in: RH627E401.
Klik op de "find" knop en je krijgt de gegevens van die bon te zien.
Deirdre reed net door rood licht vlakbij het oude gemeentehuis, rond het tijdstip dat het alarm werd uitgeschakeld!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easteregg 3

Klik op het "TicketShark" icoon.
Typ op je eigen toetsenbord bnnydrv in.
Klik op de "find" knop en je ziet een helehoop paaseieren uit eerdere Nancy Drew spellen.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bel Bess op en schakel naar haar over.


Bess - Deirdre's bekeuring
Deirdre is inmiddels terug op haar plaatsje voor de ijssalon.
Spreek haar aan en confronteer haar met de bekeuring. Deirdre zegt dat ze daar te hard reed, omdat ze gehoord had dat er misdadigers in die buurt waren.
Bel Nancy op en schakel over naar haar.


Nancy
Bel George op en schakel over naar haar.

George
Ga naar de woonkamer in Nancy's huis.
Hier vind je op een plankje links van de open haard een envelop. Het is de gaschromatische vergelijkingskaart voor brandversnellers (accelerant chromatograph chart) die Nancy's vader volgens afspraak heeft gestuurd.

Rijd naar het politiebureau en stop de kaart in de brievenbus.
Bel Nancy op en schakel over naar haar.


Nancy - bewijsmateriaal
Haal de gaschromatische vergelijkingskaart uit de brievenbus.
Nancy vergelijkt hem meteen met het resultaat dat ze uit het brandmonster van het oude gemeentehuis kreeg.
Zoals je op die print ziet, is er bij 45 een piek tot 100%.
Klik op de vergelijkingskaart op 45, onder de brandversneller Isopropyl Alcohol.
Nancy merkt op, dat bij de brand dus niet de benzine gebruikt is, die de politie op haar kleren vond!

Loop naar het platte wandkastje waar alle bewijsstukken van de verdachten opgeprikt zijn.
Maak het open, klik erop en Nancy prikt het nieuwe bewijsmateriaal in het "new evidence"-vak rechts onderaan.
Je hebt nu voldoende stukken om alles te kunnen sorteren.


Haal de stukken stuk voor stuk uit het "new evidence"-vak en plak ze in het vakje van de verdachte die erbij hoort.

Als je denkt dat alles in het juiste vak staat, duw je op de intercomknop om chief McGinnis te roepen.
Hij zal alles controleren en Nancy vrijlaten (free jail card) als je het correct deed.

Verlaat dan het politiebureau door de voordeur.




Nancy op vrije voeten  

Bess
Ga naar de Scoop ijssalon en vraag bess of je haar een ijsje kunt kopen. Bess heeft voorlopig meer behoefte aan iets warms.


Deirdre
Draai je om en praat met Deirdre. Die is onaardig zoals altijd, maar zegt wel dat ze echt niet iets van plan is met Ned.


Toni
Ga de ijssalon in en praat met Toni. Die beweert dat ze de hele tijd aan Nancy's kant stond. Ze geeft toe dat ze de politie adviseerde zo snel mogelijk iemand te arresteren, maar dat vindt ze als gemeenteraadslid gewoon haar plicht.

Sluit het gesprek af en bel Carson Drew op.
Informeer naar Alexei en Carson zegt dat Alexei te vertrouwen is.
Informeer naar Toni en hij zegt dat Toni behoorlijk profiteert als het stuk land waar het oude gemeentehuis op staat, verkocht wordt en er appartementen op gebouwd worden.

Spreek na dit telefoontje Toni aan op wat je hoorde.
Ze geeft toe dat ze daaraan verdient, maar dat is nog geen reden om het gebouw in brand te steken, vind ze. En zij hoeft haar onschuld niet te bewijzen.
N.B.: Als je dit gesprek over haar motieven met Toni voert, kun je op het einde van het spel een onderscheiding krijgen.


Alexei
Rijd naar de antiekhandel om met Alexei te praten. Hij lijkt oprecht blij dat Nancy vrij is. Hij weet immers wat het is om vals beschuldigd te worden.
Alexei geeft nu toe dat hij in het brandende gemeentehuis was. Hij wilde de tijdcapsule redden. Bennington had hem namelijk verteld dat hij het vermiste vergrootglas in geen jaren zou vinden, dus dacht Alexei dat hij misschien in de tijdcapsule zat.


Brenda
Voor de antiekzaak staat nog steeds het bestelbusje van Brenda.
Ga naar binnen en spreek haar aan. Brenda wil niet vertellen hoe het komt dat zij zo supersnel bij het brandende gemeentehuis aanwezig was en nog wel zonder haar busje. Als een goede journaliste is ze immers altijd ergens snel ter plekke.
Nancy mag ook niet rondkijken in Brenda's busje.
Vraag hoe je haar kunt bereiken en pak Brenda's visitekaartje (Brenda's card).


Brenda's busje doorzoeken
Ga naar buiten en bel Brenda op.
Klik op "yes" bij de vraag of je belangrijk nieuws hebt.

Ga dan weer Brenda's busje in en je ziet dat ze weg is. Nu kunt je rondsnuffelen.
Loop naar de stoel waar Brenda zat en bekijk de microfoon van dichtbij. Achter de microfoon staat een plastic flacon Isopropyl Alcohol. Dat is een brandversneller, maar Brenda kan hem natuurlijk ook gewoon gebruiken om haar apparatuur schoon te maken.
Verlaat de close-up.


Bekijk de monitor van dichtbij en klik op de groene "Play All" knop.
De opname is van een interview met Bess voor het uitgebrande gemeentehuis.
Brenda heeft een hele gemene manier van interviewen.
Op de achtergrond zie je Deirdre die in gesprek is met iemand op haar GSM. Dat wil Nancy wel graag horen, maar dan moet ze het geluid van Bess en Brenda wegfilteren.
Zet de band uit door op de rode stop-knop te duwen.

Rechts van het beeld zie je de audio tracks.
Bovenaan de kanalen en onderaan de frequentie.
Manipuleer de schuifjes zodanig dat Deirdre's stem geisoleerd wordt.
Als een schuifje van het kanaal en de bijpassende frequnetie goed staan, worden de getallen groen en kun je de schuifjes niet meer bewegen. Het hoeft niet helemaal nauwkeurig, je hebt een kleine marge in de getallen.

Ch1 op 35 met ME frequentie op 93.
Ch2 op 74 met BESS frequentie op -86.
Ch3 op 96 met CARS frequentie op 27.
Ch4 op 56 met BIRDS frequentie op 72.
Ch5 op 100 met BUGS frequentie op -90.

Duw hierna nog een keer op de groene playknop en je hoort Deirdre.
Deirdre zegt dat ze iets niet kan vinden, terwijl ze zeker weet dat het daar is.
Nancy weet, dat Deirdre dacht dat ze Nancy volgde in verband met de wedstrijd.
Verlaat de close-up.

Bekijk het Clipboard met Brenda's werkrooster, dat rechts van de monitoren aan de wand hangt.
Nancy vraagt zich af hoe Brenda dit allemaal voor elkaar krijgt.
Pak de sleutel (Key) die op het clipboard hangt en verlaat de close-up.

Klik op het metalen kistje dat rechts op de plank boven de printer staat. Gebruik je gevonden sleutel om het open te maken.
In het kistje vind je een brief van een grote nieuwszender aan Brenda, waarin ze zeggen dat Brenda's verhaal over de fraude op de Antiekbeurs zeer goed journalistiek speurwerk was, maar dat Nancy Drew er jammer genoeg eerder bij was en dat ze Brenda's item daarom niet wilden uitzenden. Ze geven haar het advies niet meer hierover te bellen en verder te gaan met haar werk.
Verlaat het busje.


Deirdre
Ga naar de Scoop ijssalon en spreek Deirdre aan. Vraag haar of ze meer kan vertellen over het briefje aan Nancy dat ze onderschepte.
Deirdre zegt dat ze al eerder een briefje aan Nancy in handen kreg, met de naam van een ontmoetingsplaats erop. Deirdre ging erheen, maar zag niemand. Ze veronderstelde dat de persoon specifiek op Nancy wachtte, daarom stuurde ze het volgende briefje door naar Nancy en volgde haar toen.
Deirdre heeft overigens geen idee hoe het Brenda lukt overal zo snel bij te zijn.


Bess
Vraag Bess of er veel wegwerkzaamheden waren. Bess zegt dat met name de verkeersopstoppingen op maandag rond 10 uur heel erg waren.
Nancy vraagt zich af hoe het Brenda dan gelukt is om die twee interviews op een andere locatie op maandag te doen. Bess veronderstelt dat Brenda een geheime route kent.


Toni
Ga de ijssalon in en praat met Toni over kortere routes in het verkeer.
Toni zegt dat die er niet zijn. Er lopen wel tunnels onder de stad, maar die zijn gesloten voor publiek en stammen nog uit de koude oorlog.
Verlaat de ijssalon.


Alexei - tunnels
Ga naar de antiekwinkel en praat met Alexei. Vraag hem om hulp en hij vertelt over de tunnels onder de stad, die ouder zijn dan de koude oorlog en voor die tijd al door smokkelaars gebruikt werden.
Als Nancy vraagt naar de toegang tot die tunnels, zegt hij dat ze een boek moet lezen, van kaft tot kaft en hij wijst haar de plank aan waar het boek staat.

Loop naar de kast links van de hutkoffer. Daar zie je een boek met de titel "Dust and Dirt".
Pak het boek, open het en blader naar de achterste pagina. Hier vind je 2 opgevouwen blaadjes. Bekijk ze. Er is een verborgen ingang voor de antiekwinkel!
Maar om die te vinden, zul je een raadsel moeten oplossen.

Je ziet een rijtje van 6 vakjes. In vijf vakjes staan symbolen.
Uit een rijtje van drie vakjes mag je nu het vakje kiezen dat op plaats 6 moet staan. Het moet vakje C zijn.

Bekijk het volgende blaadje.
Hier zie je drie opties. Bestudeer optie C.
Er staat welke richting je moet kiezen als je een bepaald aantal deuren of een bepaald symbool ziet. Die tunnels lijken een doolhof te zijn, waar je deze aanwijzingen hard nodig hebt!
Verlaat de antiekwinkel weer.


Brenda - confrontatie
Ga Brenda's busje in. Ze is weer aanwezig, dus spreek haar aan. Nancy confronteert Brenda en vraagt of Brenda haar alleen voor de brand wilde laten opdraaien, of dat ze haar wilde vermoorden.
Het maakt Brenda niet uit, beide verhalen zouden het goed op TV doen. Nancy kan toch niets bewijzen. Het enige dat Brenda wil is wraak nemen op Nancy en ze zal de media gebruiken om de bevolking van de stad tegen Nancy op te zetten.
Verlaat het busje.


Nancy's huis - stoorzender
Rijd naar Nancy's huis.
George zit te wachten in de woonkamer. Praat met haar en zeg dat je een manier moet vinden om de uitzendingen van Brenda te stoppen. George zegt dat ze wel een manier weet, als Nancy haar een batterij kan bezorgen.

Ga naar boven naar Nancy's slaapkamer.
Loop naar het bureau en maak de bovenste lade links open. Hier liggen valse klapperende tanden in. Raap ze op en haal de batterij eruit.

Ga terug naar de woonkamer.
Als Nancy binnenstapt, wordt er een steen met een dreigbriefje door het raam gegooid. Leuk soort mensen woont er in dat stadje. George belooft dat zij en Nancy's andere vrienden dat probleem wel zullen aanpakken.
Nancy geeft de batterij aan George.
Die heeft een stoorzender gevonden en Nancy mag helpen het ding aan de gang te krijgen.


Klik op de lijnen om ze te draaien en met elkaar te verbinden.
Alle lijnen moeten met elkaar verbonden zijn, er mogen geen losse uiteindes zijn. En alle groene en gele bolletjes moeten branden.
junior senior


Als het gelukt is, kun je de kant-en-klare stoorzender (jammer) van tafel pakken. George legt nog even uit dat Nancy hem op de antenne van het busje moet gebruiken en dat ze de draadjes van gelijke kleur met elkaar moet verbinden.


Brenda's busje
Ga naar de antiekwinkel, waar het busje van Brenda staat.
Ga het busje in. Brenda is niet aanwezig, dus dat komt goed uit.
Loop een stap naar de stoel waar Brenda altijd zit en bekijk dan het witte kastje dat helemaal rechts aan de muur zit. Er staan "Antenna" op.
Maak het kastje open en plaats je stoorzender aan de rechterkant.
Nu mag je de gekleurde wielen van dezelfde kleur met elkaar verbinden, maar zonder dat de draden elkaar kruisen.
Klik op een gekleurd wiel en schuif je cursor, waar de gekleurde draad aan blijft hangen, over een pad naar het wiel met dezelfde kleur. Klik nergens onderweg. Als de draad bij het ander wiel is, laat hij vanzelf van je cursor los.



Als alle draden verbonden zijn en de wielen oplichten, duw je op de "activate"-knop aan de rechterkant.
junior senior

Als het kastje dichtgaat, valt er een roestige sleutel (key) naar beneden. bekijk hem. Er staat 5C21B op. Raap de sleutel op.
Nancy heeft nu een half uur de tijd om Brenda te ontmaskeren, want langer gaat de batterij niet mee. Verlaat de close-up.


Tunnels
Doe een stap achteruit en draai je om. Je kijkt nu naar een smalle deur in de achterkant van het busje. Op de bodem is een plek waar je cursor actief is. Bekijk hem van dichtbij.
De vloertegel ligt los, til hem eruit en je ziet een metalen luik eronder.
Maak het luik open. Dit is de ingang naar de tunnels!

Ga de ladder af.
Draai je om, doe een stap naar voren en ga dan naar links.
Je ziet nu een lange brede gang. Aan de linkerkant zijn vijf nissen met een deur.
Loop helemaal tot het einde van de gang en klim daar de metalen ladder op.
Til het luik op en je ziet dat je bij het afgebrande gemeentehuis bent aangekomen!
Klim weer door het luik (voor de boom in het gras) naar binnen.

Ga naar de middelste van de vijf deuren.
Op de deur staat 5C21B. Dat is hetzelfde nummer als op de roestige sleutel. Gebruik de sleutel dus om deze duer te openen en ga naar binnen.

In het kamertje staat een bureau met paperassen. Bekijk de papieren. Iemand heeft een schema gemaakt van de tijd die een ijsblokje nodig heeft om te smelten en een test met de beste vorm uitgevoerd.
Links van het bureau staan twee kartonnen dozen vol met Isopropyl Alcohol flessen. Genoeg om het hele gemeentehuis in as te leggen!
Op de achterste doos ligt een schroevendraaier (scewdriver). Raap hem op.
Op de stoel voor het bureau staat een tas. Kijk erin. Er zitten genoeg bewijsstukken in om de brandstichter te kunnen veroordelen.

Dan komt Brenda ineens binnen. Ze heeft de stoorzender gevonden en gooit hem in een hoek.
Dan gooit ze de deur dicht en sluit Nancy op.


Tunneldoolhof
Er begint een timer te lopen. Je zult dus haast moeten maken hier weg te komen.
Draai je om.
Aan de rechterkant van het bureau staat een flinke stapel kartonnen dozen.
Schuif de dozen aan de kant en je ziet een roestige deur.
Gebruik je schroevendraaier om de scharnieren van de deur los te schroeven.
Ga het doolhof van tunnels in.

Herinner je de aanwijzingen van optie C, dat je in Alexei's boek vond.
Volg de aanwijzingen. Kijk links en rechts naar de deuren om te zien wat erop staat, zodat je weet hoe je verder moet gaan.
Tip: save je spel na iedere stap door een deur. Zo heb je meer tijd om na te denken en kost het geen tijd eventuele fouten te herstellen.


Route:
Draai naar links en ga door de deur met dit teken op de muur ernaast:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Draai naar rechts en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Draai naar rechts en ga door de deur met dit teken:

Draai naar rechts en ga door de deur met dit teken:

Draai naar links en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:

Draai naar rechts en ga door de deur met dit teken:

Loop naar voren en ga door de deur met dit teken:


Loop naar voren en klim de ladder op.
Klim ook de volgende ladder op.
Bovenaan zie je de Clues Challenge medaille hangen. Neem hem mee en duw het luik open. Klim naar buiten.

Ga het politiebureau in ...................................................................



Kopiëren en/of wijzigen van Marjo's walkthroughs is niet toegestaan.
Vraag toestemming om naar een walkthrough te linken.