
Spelbediening, Spelbediening
|
Het woord DIPLOMA laat zich lezen.
Vul dit in het notitieboek in en druk op je Entertoets.
Een groen vinkje geeft aan dat het antwoord correct is.
Het woord is een aanwijzing dat we het diploma aan de wand beter moeten bestuderen. Klik daar met je linkermuisknop op en er verschijnt: Diner is opgediend (dinner is served), met een afbeelding van een rat eronder.
Loop naar de rat die naast de commode op de grond ligt, richt de middenstip erop zodat hij rood wordt en druk op E.
De deur gaat open en je kunt ontsnappen.

Laat je gedrag zonder hebzucht zijn, wees tevreden met de dingen die je hebt. Want Hijzelf heeft gezegd, 'ik zal nooit bij je weg gaan of je in de steek laten'.
Je begint in een kleine opslagruimte waar een speeltafel staat, een speelautomaat (eenarmige bandiet
), barkrukken en stoelen.
Via een open deur kom je in een beveiligingsruimte met uitzicht door een groot raam op een speelhal.
De kluis heeft vier knoppen. Op elke knop staat een rood vinkje (V-vorm).
Als je op een knop drukt verspringt deze steeds 60 graden, te zien aan het vinkje.

Bekijk de speeltafel in de opslagruimte nauwkeurig. Er staan ringen op met cijfers in bruine vakjes.
Tegen de klok in zijn bij cijfer 1 en 2 nog drie vakjes in een rode kleur aangegeven.
Bij de cijfers 3 en 4 zijn dit vier vakjes.
Dit is een aanwijzing hoe je de knoppen van de kluis moet instellen.
Zet de knop linksboven drie posities linksom ten opzichte van het cijfer 1 (recht tegenover 1).
Hetzelfde geldt voor de knop met cijfer 2.
Bij de knoppen 3 en 4 moet je vier posities linksom gaan.
Knop 3 staat al goed.
Knop 4 dus vier keer indrukken.
Dan springt de kluisdeur open. Neem de sleutel en open de deur naar de hal.
Kijk als je de hal binnengaat meteen om. Naast de deur hangt een beeldscherm waarop je vaag de wand in de opslagruimte kunt herkennen waar de speelautomaat staat.
De letters vormen de woorden USE ME (Gebruik me).
De speelautomaat is omcirkeld.
Ga even terug naar de opslagruimte en trek aan de hendel. Er gebeurt niets.
De hal heeft links en rechts van het brede raam steeds vijf speelautomaten.
Achterin staan nog eens twee groepen van vier.
Verder is er een roulettetafel, een Blackjacktafel en een rond zitgedeelte.
Loop naar de twee groepen van vier speelautomaten.
De rechter vier hebben een groen verlichte glasplaat waar 777 Jungle op staat.
Het beeldscherm aan de wand tussen beide groepen komt hiermee overeen.
Maak de stand op de automaten precies gelijk aan die op het beeldscherm door zo vaak op de gele knoppen te drukken als nodig is.

Doe hetzelfde voor de linker vier eenarmige bandieten
met de blauw verlichte glasplaten, waarvoor je moet kijken naar het scherm aan de rechterwand achter de rechter groep, waar zich de bar bevindt.

Als je alle toestellen hebt ingesteld overeenkomstig de beeldschermen dan ga je terug naar de opslagkamer en trek je opnieuw aan de hendel van de speelautomaat daar.
Ditmaal klappen er twee deurtjes open en wordt een bak met diamanten zichtbaar.
Neem deze mee naar de ronde zit en zet de bak neer op tafel op de plaats waar Diamanten staat.
Rechts daarvan is een vak gemarkeerd waar Goud op staat.
Plaats hier de goudstaaf uit de kluis.
Op het linker vak staat Money.
Loop naar de bar en open het deurtje rechtsonder. Daar vind je een bak met geld.
Leg die op tafel in het linker vak.
Er is nu interactie mogelijk met de rekenmachine rechts op de tafel, wat te zien is aan het groene lampje dat nu brandt.

Richt de middenstip op het apparaat en druk op E, dan wordt het uitvergroot.
Zo te zien moet je cijfers invoeren op de plaats van de sterretjes.
Links ligt een samengebonden pakketje op tafel waar PW: Jack op staat. Dit kun je het beste zien als je de C-toets indrukt.
PW duidt op Password (wachtwoord) en Jack is een aanwijzing dat we naar de Blackjacktafel toe moeten.
De speelkaarten daar vertonen van links naar rechts de cijfers: 8 4 2 7 2 6 2.

Geef deze volgorde in als code in de rekenmachine en druk op de Enter-toets op het apparaat.
Dan gaat de deur open en ben je ontsnapt.

Ga naar de mier, jij luilak! Kijk naar haar manier van doen en wees wijs.
Je bevindt je op een donkere zolderkamer.
Draai je om naar de deur. Die is natuurlijk niet te openen.

Links daarvan hangt een zekeringenkast aan de wand. De tekst luidt: Opgepast, breng alle vier zekeringen in volgorde aan om de stroomkring te voltooien.
Schuin tegenover de deur hangt een lantaarn aan een paal. Neem die mee.
In de linker hoek vooraan zie je de eerste zekering.
Zolang je de lantaarn vasthoudt kun je geen zekering oppakken. Laat de lantaarn dus vallen en neem de zekering mee om die op één van de posities in de zekeringenkast te plaatsen (welke is niet belangrijk).
De tweede zekering ligt op een doos in de hoek linksachter.
De derde vind je op de bank en de vierde rechtsachter op de ronde tafel.
Breng deze zekeringen één voor één aan in de zekeringenkast, waarna er twee lampen op de achterwand ontbranden.
Tegenover de bank staat een TV.
De afstandsbediening ligt op de lage tafel. Pak deze op en richt haar op de TV. Je ziet dan aanwijzingen onder in beeld:
1: Schakel naar Kanaal Een. E: Zet Aan/Uit. 2: Schakel naar Kanaal Twee.
Zet de TV aan en schakel naar kanaal 1.
Er verschijnen nu na elkaar patronen van zes stippen waarvan er één of meer wit zijn.
Eronder staat steeds een letter. Niet alle letters van het alfabet doen mee. De serie wordt voortdurend herhaald.
Als je naar kanaal 2 overschakelt dan volgen nog tien patronen met de cijfers van 1 tot en met 9 plus 0.
Laat daarna de afstandsbediening op de tafel vallen. (Valt deze per ongeluk op de grond en wil je haar een volgende keer oppakken, hurk dan eerst, door op de C-toets te drukken).

Rechts van de TV staat een bak met gekleurde werppijltjes.
Aan de wand hangt een kastje met Bullseye (Stierenoog) erop.
Open beide deurtjes.
Aan de binnenkant van het linker deurtje hangt een schema met enkele patronen erop.
In de kast hangt een doelwit voor de werppijltjes, voorzien van de letters A tot en met Z.
Aan de binnenkant van het rechter deurtje staat beschreven welke kleur werppijltje bij welk cijfer hoort.

Het schema bevat onder elkaar drie cijfers (number), daarnaast drie letters en daarnaast drie rode pijlen in verschillende richtingen die een nieuwe positie aanduiden (schuin naar rechts beneden, recht omlaag en recht omhoog).
Zoek op de TV uit om welke cijfers en letters het gaat.
En kijk op het rechter deurtje welke kleur werppijltje bij welk cijfer hoort.

De bovenste rij van het schema geeft voor de patronen 7 en C. Bij 7 hoort de kleur zwart.
Vanuit het C-segment op het doelwit wordt de nieuwe positie het D-segment (schuin rechts naar beneden).
Neem dus een zwart werppijltje uit de bak en prik dit in het D-segment door de middenstip erop te zetten en te klikken met de linkermuisknop.
De middelste rij van het schema heeft als patronen 1 en Y. Bij 1 hoort de kleur rood.
Vanuit het Y-segment recht omlaag kom je uit in het P-segment.
Plaats daar een rode werppijl uit de bak.
De onderste rij van het schema levert 2 en U op. 2 is de kleur geel.
Vanuit U recht omhoog bereik je het A-segment.
Mik daar een geel werppijltje op.
Dan hoor je een ratelend geluid alsof er een printer bezig is.
Kijk op het TV-scherm. Daar staat nu een raadsel:
De sleutel verstopt zich binnenin mij
Zonder mij kun je niet zien
Te dicht bij mij en het zal je berouwen
Het gaat om de kaars die zich op de ronde tafel rechts achterin bevindt.
Steek deze aan met de rode aansteker die je links achterin op een doos vindt.
De kaars brandt snel op waarna een sleutel zichtbaar wordt.
Laat eerst de aansteker vallen en pak dan de sleutel op om deze op de deur voorin uit te proberen.

Een gezond hart is leven voor het lichaam, maar afgunst is rotheid tot op het bot.
Ditmaal ben je in een appartement terecht gekomen met een groot tweepersoons bed, een lage tafel en bank, TV-meubel, tafel met laptop en een trap naar boven waar zich de enige deur bevindt.
Op de laptop moet je een wachtwoord ingeven.
Aan de muur erboven, hangen zes foto's met een woord eronder.
Dubbele pijlen geven aan dat de foto's twee aan twee behoren te worden verwisseld.

Dan wordt de volgorde:
| Communication | Empathy | Honesty | |
| Respect | Trust | Love |
De rode letters geven achter elkaar het wachtwoord aan: i p n t s v.
Richt de middenstip op de laptop en druk op de linkermuisknop.
Geef de code in en druk op je Enter-toets.
Dan verschijnt er een chatbericht. Een zekere Daniel schrijft:

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw
Het middelpunt van mijn wereld begint en eindigt bij jou
Net als de gele zon glinsteren jouw roze haren.
Jane antwoordt:
Oh, dat is lief schat, ik kom na het werk met je praten.
Dan Daniel weer:
Ik zal de eerste dag dat ik je ontmoette nooit vergeten
Recht onder dat paars verlichte neon bord
Maak je om geld geen zorgen, het is maar een groen papiertje
Als we elkaar hebben dan is er niets beters.
Hieronder dien je een geheime code in te vullen.
In de tekst zijn na elkaar de volgende kleuren beschreven:
Rood Blauw Geel Roze Paars Groen
Kijk nu naar de muur links van je waar acht zwart-wit posters hangen met een enkele kleur erop. In de rechter benedenhoek van elke poster staat een letter.

Noteer in de volgorde van de bovengenoemde kleuren, de bijbehorende letter.
| Rood | - dobbelsteen | - E | |
| Blauw | - doek en ogen | - L | |
| Geel | - kattenogen | - E | |
| Roze | - roos | - V | |
| Paars | - bloemen in handen | - E | |
| Groen | - blad en ogen | - N |
De letters vormen het woord Eleven (Elf in het Engels).
Geef dit in als geheime code.
Je hoort een ratelend geluid. Naast de TV is een VHS Player (bandrecorder) wakker geworden.
In de kast naast het bed liggen in totaal 20 banden die alle genummerd zijn. Je kunt ze één voor één in de bandrecorder afspelen, als je wilt, maar het gaat natuurlijk om nummer Elf. Deze vind je ergens in het midden van de stapel.
Als je deze in het afspeelapparaat stopt dan verschijnt er een raadsel dat (ten overvloede) door twee personen wordt voorgelezen. Het luidt:

Broers en zussen heb ik geen
Maar de vader van die man is mijn vaders zoon.
De eerste regel zegt dat jij enig kind bent van je ouders.
De tweede regel heeft het over: mijn vaders zoon. Dat kan daarom alleen jijzelf zijn.
De tweede regel zegt ook dat de oplossing van het raadsel een man is (die man
).
De vader van die man ben jij dus.
Die man is dus jouw zoon (Son in het Engels).
De oplossing is SON.
Er liggen door het hele appartement verspreid kaartjes met letters erop.
Zoek de kaartjes met de letters S, O en N en plaats deze op de VHS Player in de bak met de drie vakjes.
Het kaartje met S ligt op de bank, O op de tafel ervoor en N op de vensterbank rechts van het bed.
Als je deze kaartjes in de bak hebt gedaan gaat boven de deur open en kun je weg.

Dierbaren, wreek jezelf nooit, maar laat dat over aan de toorn van God. Want er is geschreven: 'Wraak is aan mij. Ik zal vergelden'.

De laatste ruimte is een magazijn met stellingen vol dozen, kisten en jerrycans.
Achterin is een afgeschermd deel dat met een hek is omheind. Er hangen zwarte gordijnen voor.
De toegangspoort is met een ketting en hangslot vergrendeld.
Tegen de achterste muur staat een kluis die is voorzien van een toetsenblok.
Ernaast zijn symbolen geschilderd van een Mes, Vlammen, Vuist en Bliksemschicht.
Aan één van de lange muren zie je drie rode halve bollen met de letters H, R en L erboven.

Rechts daarvan is een groene halve bol met Answer (Antwoord) erboven.
In het midden hangt een kastje.
Aan de overliggende wand in de buurt van de vorkheftruck staan dozen met een nummer en bestemming erop.
Enkele etiketten dragen ook een symbool, één van de vier die je op de muur naast de kluis aantrof.
Doos 14 heeft de bliksemschicht, doos 13 het mes, doos 11 de vlammen en doos 16 de vuist.
Loop naar de kluis.
Kijk naar de symbolen op de muur en geef de bijbehorende getallen in op het scherm, dus 13 11 16 14 (klik met de linkermuisknop op het toetsenblok).
Druk dan op de Enter-toets van het toetsenblok (gebogen pijl).
De kluis gaat open en toont een moker. Pak deze op en sla het hangslot kapot.
Betreed de omsloten ruimte en trek het gordijn tegenover het toegangshek weg.
Op de muur staat: Worthless, Filthy, Hopeless, Guilty (waardeloos, vuil, hopeloos, schuldig).

Draai rechts om het toegangshek heen en lees de tekst op het papier aan de kolom. Er staat:
Werkstation
Volg de regels:
Draag altijd een veiligheidshelm
(die zich in je persoonlijke kubus bevindt)
Vergeet niet je werkstationnummer
te controleren aan het begin van de dag plus aan het eind.
De belangrijkste twee regels om te onthouden op
het werkstation zijn om nooit op de wand te schrijven
en denk eraan dat iedereen hier gelijk is ongeacht hoelang je hier al werkt.
Alle houten panelen zijn gelabeld met een speciale
letter die je niet kunt zien dus probeer ze niet te stelen,
het zal piepen als je weggaat.
Maar de belangrijkste regel, Veel plezier :)
De Engelse tekst staat vol schrijffouten.
In volgorde van voorkomen zijn dit, plus eronder de correcte schrijfwijze:
qube numbar plux toe un woll eqeal wod lettar
cube number plus two on wall equal wood letter
De foute
woorden achter elkaar gezet luiden vertaald:
Het kubusnummer plus twee aan de wand is gelijk aan de houten letter
Aan de andere kant van de omheinde ruimte hangt een kast met twaalf vakken. Dit zijn de genoemde kubussen.
Elk vak draagt een nummer.
Ervoor ligt een stapel van 26 blokken, elk met één letter van het alfabet.

Neem als voorbeeld het eerste vak links bovenaan. Dit bevat nummer 4.
Volgens de regel moeten we er 2 bij optellen. Dat wordt dus 6.
Kijk wat de zesde letter aan de wand is. Dat is de L van het woord Worthless.
Op deze wijze vinden we ook de andere letters die bij de vakken horen.
Plaats de juiste letterblokken in de vakken. Dan wordt de verlichting groen.
Er brandt nu ook een groene lamp buiten de omheinde ruimte boven het raadsel aldaar.
De letters H, R en L komen voor in de woorden op de muur. Tel hun aantal.
H komt drie keer voor, R één keer en L vier keer.
Als je de blokken met letters H, R en L weer uit de vakken haalt, dan zie je dat deze letters ook respectievelijk met de cijfers 3, 1 en 4 overeenkomen.
De rode halve bollen bij het raadsel blijken knoppen te zijn die je nu kunt indrukken.
Doe dat driemaal voor de knop bij H, eenmaal voor de knop bij R en viermaal voor de knop bij L.
Druk daarna eenmaal op de groene knop waar Answer (Antwoord) boven staat.
Dan valt de deksel van het houten kastje in het midden op de grond en zou je de sleutel moeten kunnen pakken.
NB Dit lukt niet altijd, vanwege een bug (foutje) in het spel, maar je kunt alle handelingen in vijf minuten herhalen door het level opnieuw te spelen.
Ga met de sleutel naar de heftruck en start de motor.
De truck rijdt achteruit en je kunt door de deur ontsnappen.
Voor de liefhebbers een easter egg
:
Er staat ergens een verborgen boodschap: Whats in the box? (wat zit er in de doos?).
Je zult hiervoor moeten springen (W+spatiebalk) en hurken (C-toets).

