TIMELAPS: Ancient Civilizations...the Link to Atlantis![]() Uitgever: GTE Entertainment / 1996 Ontwerper: GTE Entertainment Platform: PC, Mac. Systeemeisen: --- Windows 3.1/95 - Pentium 60 MHz processor (100 MHz aanbevolen) - 16 MB RAM - SVGA compatible videokaart - 4x CD-ROM drive - 90 MB opslagruimte. Categorie: Fantasie, science fiction, zoektocht in verleden, geïllustreerd realisme, 1ste persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Hans' Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review door Hans: Inleiding Na het immense succes sinds 1993 van het spel Myst, dat een enorme opzwieper was voor het genre avonturenspellen, volgden al gauw andere adventurespellen volgens hetzelfde principe van point & click, waarmee je van diabeeld naar diabeeld springt en via aanraakgevoelige delen van het scherm in interactie kunt treden met de afgebeelde omgeving. In 1996 kwam Timelapse uit, een gouwe ouwe die nog steeds zeer de moeite van het spelen waard is en het verdient om in opgeknapte vorm opnieuw te worden uitgebracht. Dat is tot op heden niet gebeurd maar gelukkig heeft Steam het oude spel wel geschikt gemaakt voor moderne Windows-systemen zoals Windows 10. ![]() ![]() Verhaal Het begint ermee dat je een dringend bericht ontvangt van een bevriende archeoloog die op de Paaseilanden werkt aan een oude link naar verloren beschavingen. Als je aankomt op zijn opgravingsplek, ontdek je dat professor Nichols vermist is. Jij bent de enige persoon die hem kan vinden en gewapend met het achtergebleven dagboek van Nichols, ga je op een avontuurlijke reis die je naar plaatsen - en tijden - brengt waar je niet eens van hebt gedroomd. Je zoektocht zal je uiteindelijk leiden naar de oude Egyptenaren, Maya's, Anasazi en de verloren stad Atlantis! In het voetspoor van je vriend, de verdwenen professor Nichols, reis je via een tijdmachine naar het verleden van oude beschavingen. Je kunt je eigen volgorde bepalen waarin je die oude werelden wilt bezoeken, maar uit het dagboek blijkt dat Nichols eerst Egypte heeft bezocht, dan de Maya's, daarna de Anasazi en tenslotte Atlantis. Je vriend probeert een verband te leggen tussen de oude culturen en aan te tonen dat die haar oorsprong in Atlantis hebben. Op elk van die plaatsen kun je een deel lezen van het dagboek van de professor, dat je aan het begin van het spel eerst moet zien te vinden. Niet alleen krijg je zo achtergronden over de culturen, maar ook ontvouwt zich het onderliggende verhaal en krijg je soms belangrijke aanwijzingen, zoals een plattegrond of hints om een puzzel op te lossen. ![]() ![]() Spel Op het Paaseiland waar je begint kom je na het oplossen van puzzels bij een tijdmachine terecht. Daar maakt Nichols via een opgenomen video duidelijk dat je drie zogenaamde gene pods moet verzamelen. Dat zijn artefacten waarin de genetische informatie van de oude beschavingen (dna van de bewoners) is opgeslagen. Hij wil deze houders mee terugnemen naar het heden om zijn collega's, die niet in zijn theorieën geloven, te overtuigen van zijn gelijk over de beïnvloeding van de culturen door Atlantis. In Egypte moet je eerst een aanlegplaats voor een boot ontsluiten voordat je naar de overkant van de Nijl kunt varen. Daar is een Nijltempel met interessante puzzels en erachter een rotstempel met weer andere uitdagingen. Zo wordt de volgorde van spelen min of meer bepaald. Bij de Maya's zijn er zes tempels. De eerste dient als vertrekpunt waar je door het oplossen van puzzels toegang moet zien te krijgen tot vier volgende tempels. In elk van deze los je nieuwe puzzels op, wat je steeds een kunstvoorwerp oplevert. Dankzij die vier voorwerpen kun je uiteindelijk de zesde tempel betreden. Bij de Anasazi kun je naar vier windstreken lopen en maakt het niet uit welke je het eerst kiest. Je moet goed opletten wat je ziet en hoort want daar wordt later aan gerefereerd. Je komt nergens ook maar een levende ziel tegen, afgezien dat er af en toe een robotachtige wachter als een hologram verschijnt, bedreigingen uit en weer verdwijnt. Daarnaast kun je meer hologrammen oproepen waarin je door vertegenwoordigers van de beschavingen wordt toegesproken. Uit de dagboekdelen van Nichols blijkt dat hij zich zeer over de afwezigheid van echte mensen verwondert. ![]() ![]() Spelbediening Je gebruikt de muis om acties uit te voeren en om vooruit en achteruit te gaan en naar links, rechts en achterom te kijken. Je kunt echter ook met de pijltjestoetsen rechtsonder op je toetsenbord maneuvreren. Het voordeel hiervan is dat je aan de vorm van de cursor ziet in welke richtingen je kunt gaan. Met de spatiebalk roep je het menu op. Je kunt je vorderingen zo vaak opslaan als je wilt. Bijzonder is dat je behalve het afzonderlijk instellen van het omgevingsgeluid en de muziek ook de lichtsterkte trapsgewijs kunt regelen. Er is geen inventaris die je met allerlei voorwerpen vult. Maar regelmatig kun je één voorwerp oppakken, dat dan rechtsonder in beeld blijft staan totdat je het kort daarna gebruikt. Het oorspronkelijke spel kende ook het beperkte gebruik van een camera maar dat werkt niet onder Windows 10. Toch is het mogelijk om belangrijke informatie vast te leggen door middel van schermafbeeldingen, in mijn geval niet met de bij Steam gebruikelijke F12-toets maar gewoon met Printscreen. En door tijdens het spelen op de Windowstoets te drukken kun je die schermafdrukken raadplegen. ![]() ![]() Puzzels Er zijn allerlei soorten puzzels in het spel. Voor sommige heb je een voorwerp nodig dat je kortstondig meeneemt. Ook zijn er ingewikkelder puzzels waarbij je eerst moet uitzoeken wat de bedoeling is voordat je kunt achterhalen hoe je dat doel bereikt. Er zijn minispelletjes, logische puzzels en uitprobeerpuzzels. De puzzel met de dubbele trappenpiramide bij de Maya's is zo moeilijk dat het geen schande is als je uiteindelijk hulp inroept. En voor wie een beperking heeft biedt een goede speldoorloop ook voor kleurgerelateerde puzzels en geluidspuzzels een uitkomst. De slangenpuzzel bij de Anasazi kost veel geduld als je die zelfstandig wilt oplossen. Zelfs van het afdalen van een ladder wordt nog een puzzel gemaakt: zoek maar uit hoe je dat doet! Bij een tijdrovende puzzel is het verstandig om een gunstig tussenresultaat op te slaan (savegame) om als het misgaat niet steeds van voren af aan te moeten beginnen. De laatste puzzel in elke wereld is veelal de moeilijkste. Goed kijken en aantekeningen of schermafbeeldingen maken is aanbevelenswaard. ![]() ![]() Beeld Het tekenwerk is prachtig en gedetailleerd. Het Paaseiland ademt de sfeer van gematigde streken waarin je als het ware de frisse zeewind in je gezicht voelt. De Egyptische wereld met piramide en tempels is kleurrijk maar niet al te uitbundig, in tegenstelling tot de wereld van de Maya's waar de bonte kleuren van het scherm spatten. Daarentegen bestaat de wereld van de Anasazi uit gematigde meer natuurlijke kleuren en omvat Atlantis futuristische bouwwerken. Veelvuldig worden de statische plaatjes opgeleukt met animaties. Zo bewegen er allerlei dieren door het beeld, zoals vogels, apen, een krab, kat, wolf, kikker of hagedis. Ook bevatten de meeste puzzels animaties. Geluid Je hoort geklots van water, gehuil van de wind, knerpende lijnen van een boot, rotsblokken die over elkaar heen schuren. Er is van alles te beluisteren. Regelmatig is er muziek te horen die is aangepast aan de betreffende cultuur en in elke omgeving anders klinkt. Bijzonder intrigerend is de ritmische muziek en de klagende zang van een indiaan (native American) in het gebied van de Anasazi. Soms klinkt er een stem uit het niets die een opmerking maakt. De sprekers die op een beeldscherm verschijnen, zoals professor Nichols en de vertegenwoordigers van de beschavingen, acteren over het algemeen professioneel, al zijn er ook voorbeelden van merkwaardige accenten en 'gemaakte' intonaties. ![]() ![]() Samenvatting Voor zo'n oud spel is Timelapse nog steeds erg leuk en speelbaar en bovendien zeer uitgebreid. Er is destijds door de makers enorm veel tijd en aandacht besteed om dit spel te creëren en recht te doen aan de interessante culturen die je bezoekt. Het hele dagboek beslaat ruim 200 bladzijden en is heel leesbaar. Het verhaal is nog steeds springlevend met de tegenwoordige aandacht voor buitenaardse beschavingen en de theorieën dat de grote bouwwerken uit het verleden niet zonder hulp 'van buiten' tot stand hadden kunnen komen. De puzzels zijn zeer gevarieerd en vaak een uitdaging. Beeld en geluid en de muziek zijn geweldig en het stemacteren professioneel. Een spel om vele uren aan te besteden en er verslingerd aan te raken. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |