RELICS: Dark Hours![]() Uitgever: Subdued Games / 2011 Ontwerper: Bryan Wiegele, Subdued Games Platform: PC, iPad. Systeemeisen: --- Windows XP/Vista - CPU 600 MHZ - 256 MB RAM - DirectX 9.0 - 1256 MB HD ruimte. Categorie: Bovennatuurlijk mysterie, horror, verlaten schoolgebouw, live action, fotografisch, 1ste persoon, point & click. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Matthew Hunter gaat op zoek naar de antieke voorwerpen die door zijn vader verkocht werden. Er rust namelijk een vloek op, die elke eigenaar eerst rijkdom en vervolgens ellende en dood brengt. Zijn grootvader en vader werden al slachtoffer en ook Matthew is in gevaar. Op zijn speurtocht in een school, waar hij zich voordoet als nieuw aangenomen klusjesman, krijgt hij hulp van de daar ronddwalende geest van een dode vrouw. Maar of de geest van zijn overleden vader, die daar ook opduikt, hem ook wil helpen is nog maar de vraag. Hoewel het spel wordt aangeprezen als een horror, vond ik het zelf eerder interessant dan eng. Een verveloze, bijna verlaten school en de geest van je arrogante vader zijn niet persé beangstigend. Een dramatisch ongeluk en het verhaal van een vloek ook niet. ![]() ![]() Het niet al te lange spel speelt zich af in een avond in de verlaten gangen van een vervallen school, waar behalve Matthew alleen nog de oude klusjesman, een bewaker en een leraar aanwezig zijn. Wie van hen was, of is nog steeds, in het bezit van het gevaarlijke voorwerp? Rechtstreeks ernaar vragen heeft geen zin, dus dwaal je door gangen en lokalen, op zoek naar aanwijzingen. Daarbij mag je uiteraard niet opvallen. Het spel is lineair, dus bepaalde dingen kun je pas doen, als je eerste een andere actie hebt ondernomen. Als je dus bijvoorbeeld iemand hoort roepen, zul je eerst moeten gaan kijken wat er aan de hand is, voordat je naar een andere verdieping kunt gaan. Er is een THINK-knop in je inventaris. Klik erop en Matthew zegt wat hij nu wil gaan doen. Zo zul je dus niet onnodig lopen te dwalen. Maar hulp bij het oplossen van de puzzels is er niet, al helpen de dingen die Matthew in zijn aantekenboek noteert wel om je in de juiste richting te laten denken. ![]() ![]() In eerste instantie is het nogal verwarrend om door de school te navigeren. Het spel bestaat namelijk uit foto's, waarop via diverse cursor's wordt aangeven waar je heen kunt en wat je kunt bekijken of openen. Daarbij is het bijvoorbeeld even wennen dat je precies naast een deur moet staan, dan links of recht moet draaien en dan pal ervoor blijkt te staan. Maar na een poosje ken je de weg wel en gelukkig heb je in je inventaris een complete plattegrond waarop ook aangegeven wordt waar je op dat moment verblijft. De full motion videobeelden van de personen en geesten zijn perfect in het spel geïntegreerd. De acteurs komen overtuigend over in hun rol. Ook het stemacteren is goed gedaan en klinkt natuurlijk. De achtergrondmuziek zijn steeds herhaalde melodiën en geluiden, die niet onaangenaam zijn en die je na een poosje eigenlijk niet meer opvallen. ![]() ![]() Eerst uitproberen? Download de demo, via Bigfishgames (260 Mb). Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |