S P E L - I N F O

         

OZ ORWELL AND THE CRAWLING CHAOS


Uitgever: Midian Design / 2012
Ontwerper: Danilo Cagliari / Midian Design

Platform: PC

Systeemeisen:
--- Windows XP/Vista/7 - CPU 1.0 GHz - 1 GB RAM - 128 Mb videokaart DirectX 9.0 compatible - 1.5 GB HD ruimte.

Categorie:
Horror, geesten, landhuis, paranormale verschijnselen, getekend realistische beelden in 2D en 2.5D, 3de persoon, point & click.

Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough.

Beschrijving en review:
Oz Orwell is de oprichter, de directeur, de cameraman en de enige geestenspeurder van de website "Ghost & Mansions". Elke week bezoekt hij een oud huis, waar het volgens de verhalen zou spoken. hij maakt er een reportage en zet die op zijn site.
Veel mensen denken dat de beelden die hij uitzendt computeranimaties zijn en Oz Orwell geeft grif toe dat dit klopt. Hij heeft inmiddels immers 35 locaties in Europa en 12 in Amerika bezocht, maar nog nooit de aanwezigheid van een echte geest bespeurd of kunnen vastleggen.
Totdat hij naar "Angst Mansion" gaat....

      

Zoals in al zijn spellen, is er ook in dit verhaal een sterke invloed van de boeken van H.P.Lovecraft merkbaar. Verder heeft Cagliari gebruik gemaakt van de spookverhalen rond een bestaand hotel (Angst Hotel, in Bodighera, Italië) dat sinds WO2 verlaten is. En deze combinatie van klassieke, bovennatuurlijke horror in een retro-adventure werkt wonderwel.
Samen met Oz Orwell krijg je als speler steeds meer het gevoel dat hier het een en ander niet klopt, maar kun je er niet meteen de vinger op leggen. De droomwerelden die je bezoekt zijn verontrustend en zelfs een nuchtere politieagent kan je er niet van overtuigen dat er een logische waarheid zit in wat je meemaakte. Gelukkig wordt het allemaal goed uitgelegd aan het einde, maar het ongemakkelijke gevoel van iets dat niet helemaal is afgerond, blijft.

      

Er zitten ruim voldoende puzzels in het spel en ze zijn voor het grootste deel op een logische manier geïntegreerd in het verhaal. Je krijgt aanwijzingen en gaat dan op zoek naar het voorwerp, dat vervolgens in je inventaris bewaard wordt. Of je probeert het probleem van iemand op te lossen, door na te denken en om je heen te kijken. Zolang je probeert logisch met Oz mee te leven, is het goed te doen. Het leuke is, dat je soms dingen vindt waarvan je niet weet waarvoor ze zouden kunnen dienen en soms zijn ze inderdaad volkomen nutteloos. Deze zogenaamde 'red herrings' houden je alert.
Verder zitten er nog een dialoogpuzzel en een paar raadsels in. Één puzzel leek op 'proberen tot het lukt'. Met een stemvork op metalen voorwerpen klikken is te begrijpen, maar de volgorde waarin dit moet gebeuren, wordt niet verklaard. Gelukkig was dit geval een uitzondering.
Tegen het einde van het spel kreeg ik de indruk dat alles wat afgeraffeld werd. Er waren nog nauwelijks puzzels, maar wel een lange, overigens goed geanimeerde, uitleg van de gebeurtenissen.

      

De achtergronden zijn een goede mix van sombere blauwrode kleuren in een spaarzaam - want verlaten - ingericht hotel en de meer gedetailleerde, maar in vage grijstinten uitgevoerde droomwerelden. Hele kleine animaties zoals een kloppend hartje of bewegende pianotoetsen, verlevendigen enkele beelden. Voor de rest is het geheel zeer statisch. In de droomwerelden verhoogt dit het onwerkelijke gevoel, maar ook in het hotel past het goed bij de horror-sfeer.
De speelbare karakters bewegen vloeiend, maar wel stram en het lopen is meer glijden over de ondergrond, wat natuurlijk bij een geestverschijning niet vreemd is. Oz tikt met zijn voet op de grond als je wat lang blijft stilstaan en slaat zijn armen over elkaar. En dat is dan wel weer een leuk detail.

      

Er zijn geen gesproken stemmen in spel. Dat wat er gezegd wordt, verschijnt als tekst in beeld, met voor ieder karakter een andere kleur. De dialoogopties verschijnen zoals je ze nodig heb in een rijtje en zijn op belangrijke punten herhaalbaar.
De dialogen zijn niet slecht en passen bij de karakters. Oz is doortastend en ietwat ironish, precies zoals je verwacht van iemand die de bezoekers van zijn website manipuleert.
De muziek, die evenals de rest van het spel door Danilo Cagliari zelf is gemaakt, bepaalt voor een groot deel de sfeer. En dat lukt zeer goed. Hij is soms verontrustend, soms irritant herhalend, soms afwachtend eng, maar nergens opdringerig.
Achtergrondgeluiden zijn er ook, maar niet veel. Je hoort Oz lopen, maar dat is het wel zo'n beetje. In een verlaten landhuis en in verstilde droomwerelden is dit eigenlijk heel normaal en verhoogt het alleen maar de horror-sfeer als je met gespitste oren op iets wacht wat niet komt.
Al met al is het een boeiend spel en zeker de moeite waard.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.

Andere delen in de Oz Orwell serie:
Oz Orwell (2) and the Exorcist

Andere spellen van Midian Design:
Quantumnauts,    Odissea: An Almost True Story,    Doc Apocalypse