S P E L - I N F O

         

OBDUCTION


Uitgever: Cyan Worlds / 2016
Ontwerper: Cyan Worlds

Platform: PC, Mac, PlayStation 4, Oculus Rift, PlayStation VR, HTC Vive, Xbox One.

Systeemeisen:
Het spel heeft een 64 bit processor en systeem nodig.
--- Windows 10 64 bit - Processor: CPU Intel i5-4590 equivalent of beter - 16 GB RAM - Grafische kaart: NVIDIA GTX 970 met 4 GB geheugen / AMD R9 290 met 4 GB geheugen of equivalent of beter - 20 GB beschikbare HD ruimte - Voor VR: NVIDIA 980/1060 of AMD Fury equivalent of beter.
--- MAC Sierra 10.12.4 (eerdere versies crashen willekeurig)- Processor: Quad Core Intel - 16 GB RAM - Grafische kaart: nVidia GT 600M, 700M familie / AMD R9 M familie of beter - 20 GB beschikbare HD ruimte.

Categorie:
Science fiction, onderzoek vreemde wereld, geïllustreerd realistische beelden, real-time 3D, 1ste persoon, point & click, Nederlands ondertiteld.

Beschrijving en review door Hans:
Inleiding
De bedenker van dit spel, Rand Miller, is één van de broers die meer dan 25 jaar geleden voor een revolutie in avonturenspellen zorgden met het vernieuwende Myst, later gevolgd door Riven. Wie die games gespeeld heeft herkent in Obduction onmiddellijk de sfeer van merkwaardige omgevingen met prachtige natuur en bijzondere gebouwen en machines. Ook hierin kom je terecht in buitengewone werelden waar je je weg in moet zien te vinden om uiteindelijk naar huis te kunnen terugkeren.

Obduction begint met jouw ontvoering. Op een heldere, maanverlichte nacht, valt een vreemd, organisch ding uit de hemel en op onverklaarbare wijze word je getransporteerd door het universum naar wie-weet-waar...of wanneer.
Er zit niets anders op dan op onderzoek uit te gaan om te proberen je vragen te beantwoorden. Waarom staat daar een oude, verlaten boerderij, compleet met een witgeschilderd houten hek, midden in een buitenaards landschap?

      

Spelervaring
Obduction is een groot spel met vier werelden waarvan er drie zeer uitgebreid zijn. De nadruk ligt op het verkennen van de omgevingen, het oplossen van puzzels en het leren begrijpen van het onderliggende verhaal.

De eerste wereld waarin je terecht komt doet denken aan een Amerikaans mijnbouwstadje, dat op één persoon na volkomen verlaten blijkt. Huizen zijn vrijwel allemaal dichtgetimmerd. Een gemeenschapscentrum heeft zijn deur gesloten. Allerlei mijningangen zijn geblokkeerd. Bij een rivier kun je aanvankelijk niet verder. Heel geleidelijk weet je door te dringen tot gebouwen en gebieden die eerder gesloten waren.

Later bereik je ook de drie andere werelden die er heel anders uitzien en hun eigen moeilijkheden kennen. Ze zijn zo groot dat je gemakkelijk verdwaalt. Je legt hele afstanden af (gelukkig kun je ook rennen) en reist tussen de verschillende werelden heen en weer. Gelukkig ontdek je plattegronden, maar die moet je wel eerst leren interpreteren. Het spel is best ingewikkeld. Systematisch te werk gaan en aantekeningen maken is zeer gewenst.

      

Het verhaal ontvouwt zich via dagboeken, notities, brieven, videohologrammen, een ingesproken magneetbandje en het spaarzame contact dat je hebt met de enige levende ziel die je af en toe kort ontmoet. Deze Cecil geeft vage aanwijzingen wat je doen moet, Maar hij is knorrig, erg kortaf en zegt niet hoe je te werk moet gaan. Er zijn drie mogelijke eindes.

Leuk zijn de verwijzingen naar de vroegere spellen van de Millers. Zo doen de vlinders die in de bosjes bij een picknickplek rondfladderen denken aan Myst. De monorail en een afwijkend getalsysteem roepen herinneringen op aan Riven, net als een grot met blauwe lichtgevende objecten.

De game is niet-lineair. Je hebt alle vrijheid om je eigen weg te gaan en te kiezen welk probleem je het eerst aanpakt en welke je nog even laat liggen. Dit is zeker een voordeel, maar het spel kent ook nadelen: De overgang naar een andere wereld is tijdrovend vanwege een laadmoment. Zelfs met een snelle pc en een SSD kost dat al gauw 20 seconden, maar met een ouder systeem kan het laden oplopen tot minuten. En die laadmomenten zijn gaandeweg zo frequent dat je of een moderne pc nodig hebt of eindeloos geduld.
Sommige teksten van handgeschreven of getypte brieven zijn zo vaag (bleek) dat ze moeilijk leesbaar zijn.

      

Puzzels
De werelden zijn nogal raadselachtig. Er is geen inventaris. Je vindt dan ook geen voorwerpen zoals sleutels of gereedschappen die je later nodig hebt.
De puzzels zijn van de categorie: hoe krijg ik die deur open, die lift aan de praat, die generator aan de gang? Hoe hef ik die blokkade op, waar vind ik de juiste code? Wat moet ik hiermee? Moet ik hier iets mee?

De puzzels zijn wel allemaal logisch en hints soms vlakbij te vinden. Wat de situatie moeilijk maakt is dat bij terugkeer naar een 'bekende' plek de directe omgeving niet zelden veranderd blijkt te zijn. Of een toestel ziet er ineens anders uit.

In de oerwoudwereld komen enkele zeer moeilijke puzzels voor. Ze zijn berucht als de 'gauntlet' (huif) en de 'maze' (doolhof). Zonder pen en papier bij de hand is het lastig om erdoor te komen. Het zijn echte hersenkrakers dus een aanrader voor wie een uitdaging niet uit de weg gaat. Des te groter is de voldoening als je begint te begrijpen hoe het allemaal werkt en deze hindernissen zonder hulp weet te nemen.

      

Bediening
Voor de bediening kun je kiezen voor Aanwijzen en Klikken, waarbij je alleen de muis nodig hebt, of voor Vrij Lopen, waarbij je daarnaast de WASD-toetsen gebruikt (wisselen tijdens het spelen gaat met de N-toets). De cursor is een open rondje waarin een stip verschijnt als je iets kunt activeren. Je kunt het jezelf wat gemakkelijker maken door bij Instellingen te kiezen voor Oplichtende Hints aan. Dan wordt een actieplek vanaf een kleine afstand zichtbaar. Met de rechtermuisknop of de C-toets kun je wisselen tussen cursormodus vrij of vergrendeld. Teksten en ondertiteling zijn in het Nederlands mogelijk!
Met de Spatiebalk kun je zo vaak als je wilt een foto maken van wat je ziet. Dat is handig om bijvoorbeeld documenten vast te leggen om die later nog eens te raadplegen.

Het spel wordt bij afsluiting automatisch opgeslagen. Daarnaast heb je nog 9 posities om zelf op te slaan, al gaat dat wat merkwaardig. Je moet namelijk via het Menu naar Spel Laden (!) en de bovenste afbeelding, die de actuele situatie weergeeft, kopiëren door een gebogen pijltje in te drukken en het kopiëren (opslaan) vervolgens te bevestigen. Ondanks deze onhandige manier is de functie zelf zeer gewenst om in kritische gevallen terug te kunnen keren naar het vorige moment.

      

Beeld
Beeldend ziet Obduction er oogstrelend uit, zeer gedetailleerd en natuurgetrouw.
Takken van bomen lijken individueel te bewegen in de wind. Exotische vogels vliegen hoog in de lucht. Geheimzinnige grote kevers geven lichtsignalen af en vliegen brommend rond. Waar een waterval in een rivier uitkomt spat het water in nevels op. Zeewierachtige planten golven mee op de stroming van de lucht door een kloof waarin mistslierten als wolken voorbij trekken.

Animaties zijn vloeiend in het spel geïntegreerd, zoals bewegende brugdelen, een ronddraaiende bol, raderwerken die zijn te activeren, teleporterende machines die je na activering naar een andere wereld brengen, en voertuigen zoals een trolley waarmee je over spoorlijnen kunt rijden.
Je kunt kiezen of je al of niet je eigen schaduw ziet (als man of als vrouw).

      

Geluid
De geluiden kloppen allemaal en zorgen mede voor onderdompeling in de omgeving. Voetstappen klinken afhankelijk van de ondergrond waarover je loopt.
In de tweede wereld met enorme machines hoor je allerlei kloppende, ratelende, hamerende, bonkende en dreunende geluiden. Het is alsof je er middenin zit.
De oerwoudwereld doet denken aan een deel van Riven maar is tien keer mooier en uitgewerkter. Je hoort krekels, fluitende vogels en schreeuwende beesten.

Af en toe klinkt er aangename elektronische achtergondmuziek die is gecomponeerd door Robin Miller (de jongere broer) die dat ook voor de vroegere spellen deed.
Het stemacteren blijft beperkt tot Cecil en enkele beeld- en geluidsopnamen maar is overigens verdienstelijk gedaan.

      

Samenvattend mag Obduction met recht een meesterwerk worden genoemd. De creatie van geheel eigen werelden die je bij elke bocht verrassen, de schitterende vormgeving, knappe geluiden, hele bijzondere puzzels en een intrigerend verhaal bezorgen je soms hoofdbrekens maar intussen ook vele boeiende uren speelplezier. Een spel vooral geschikt voor de meer ervaren adventurespeler.

NB: Een moderne pc waarop het spel het liefst op een SSD is geïnstalleerd voorkomt lange wachttijden tijdens laadmomenten.

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.