S P E L - I N F O

         

FIRMAMENT


Uitgever: Cyan Worlds Inc / 2023
Ontwerper: Cyan Worlds Inc

Platform: PC, Mac, PS4, PS5, Oculus Rift, HTC Vive.

Systeemeisen:
Vereist een 64-bitsprocessor en -besturingssysteem.
--- Windows 11 - Processor: AMD Ryzen 7 3800X 8-Core Processor (16 CPUs), ~3.9GHz; Intel i5 11000 series - 32 GB RAM - Grafische kaart: AMD Radeon RX 6800XT; NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti 12GB - DirectX 12 - 20 GB beschikbare opslagruimte - VR-ondersteuning.

--- MAC OS Ventura 13.3 - Processor: Apple M1 Pro or M2 or Intel i5 - 16 GB RAM - Grafische kaart: Apple, AMD - 20 GB beschikbare opslagruimte - VR-ondersteuning.

Categorie:
Science fiction, mysterie, verkenning, vreemde wereld, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, muis-/toetsenbordbediening.

Beschrijving en review door Hans:
Inleiding
Spelontwerper Cyan die meer dan 30 jaar geleden het beroemde Myst uitbracht (1993), gevolgd door Riven (1997), Uru (2010) en Obduction (2016) kwam in 2023 uit met Firmament. Dit is een eerste persoons avonturenspel waarin jij je vrij kunt bewegen door verschillende bijzondere werelden, je je afvraagt hoe je daar terecht bent gekomen, wat je te doen staat en hoe je de raadsels moet oplossen, terwijl zich heel geleidelijk een verhaal ontvouwt dat klaarheid brengt in wie je bent en waarom je hier vertoeft.

      

Spel
Je ontwaakt in een afgesloten steampunk gebouw zonder enig venster. In een stoel verschijnt een jonge vrouw als een hologram, die zegt dat zij jouw mentor is en al lang dood. Jij bent een Keeper (Instandhouder) die haar missie moet voortzetten. Ze geeft je een apparaat in de vorm van een handschoen, de Adjunct, waarmee je leert om deuren te openen, liften te bedienen en allerlei machines te besturen.
Je verkent het vreemde bouwwerk en het lukt je om naar buiten te gaan waar je in een ijzingwekkend mooie omgeving terechtkomt. Daar begint jouw leven als Keeper, maar waarom jij? Hoe kom je hier en wat wordt er van je verwacht? Dankzij je verstand en doorzettingsvermogen los je alle problemen op die je tegenkomt. En heel langzaam wordt het je duidelijk hoe deze vreemde wereld in elkaar steekt en welke rol jij daarin speelt.

Je leert nog drie andere heel verschillende omgevingen kennen met elk hun eigen sfeer en raadsels. De drie werelden worden Realms (Rijken) genoemd en je zult ze elk minstens tweemaal moeten bezoeken. Daarnaast is er een centrale Hub (Knooppunt) die de Zwaan heet en vanwaar je via speciale cabines (Pods) naar die bestemmingen kunt reizen. De werelden dienen voor de productie van de water-, energie- en voedselvoorziening. En aan jou als Keeper (Instandhouder) is de taak om die productie weer op gang te brengen. Je wordt begeleid door de geest van een mentor die af en toe als wolkje opduikt en commentaar geeft. Ook krijg je aanwijzingen door middel van enkele teksten die je tegenkomt.

      

Bediening
Je speelt met de muis en enkele toetsen, zoals WASD. Heel nieuw is dat je de beschikking hebt over een speciale handschoen, de Adjunct (Aanhangsel) geheten, waarmee je kunt richten op speciale Sockets (Contactdozen), waarna een energiebundel vanuit de handschoen naar zo'n doos schiet en je iets kunt activeren, bijvoorbeeld een deur openen of een lift bedienen. Alle handelingen in het spel gaan op die manier met uitzondering van ladders die je beklimt of langs afdaalt en de spaarzame geschriften die je kunt raadplegen. In de loop van het spel verwerf je drie Augmentations (Uitbreidingen) waardoor je handschoen grotere mogelijkheden krijgt.

Telkens als je het spel afsluit wordt het automatisch opgeslagen, zodat je een andere keer verder kunt gaan waar je gebleven bent. Daarnaast zijn er (slechts) twee opslagmogelijkheden die je zelf kunt kiezen. Heb je ze allebei gebruikt dan zul je voor een derde opslag één van de twee moeten opofferen.

      

Puzzels
Ik raad je aan, telkens wanneer je een nieuwe omgeving betreedt, om het spel zelf op te slaan. Meestal duurt het niet lang of je bent in een pittige puzzel verzeild geraakt. Als het je uiteindelijk niet lukt om die puzzel op te lossen en je besluit het opnieuw te proberen of een speldoorloop (walkthrough) te raadplegen, dan kun je tenminste terugkeren naar de start van de puzzel. Zonder die bijtijdse opslagmogelijkheid heb je waarschijnlijk al zoveel handelingen verricht dat een doorloop je wellicht niet meer kan redden.

Er komen geen korte puzzels voor, zoals een code achterhalen om een deur te openen. Het zijn meest lange en complexe handelingen die je moet verrichten om ergens te komen of een proces op gang te brengen. Met goed kijken, logisch nadenken en enig geduld om dingen uit te proberen bereik je je doel. Maar sommige puzzels zijn een ware uitdaging, wat we van Cyan wel gewend zijn.

      

Beeld
De omgevingen waarin je terecht komt zijn van een verbluffende schoonheid, erg gedetailleerd, vaak onaards en futuristisch. Je zou willen dat je er in het echt kon rondlopen. In de overweldigende natuur zijn bouwwerken gedrapeerd van soms immense grootte, torens, stations, bruggen, fabrieken en spoorlijnen. In elke wereld is een treinverbinding tussen stations, waar je gebruik van moet of kunt maken.

De verschillende werelden zijn tamelijk statisch. Andere personen (dan je mentor) en dieren ontbreken geheel. Bomen waaien een beetje, waardoor je lichtvlekken ziet in de schaduw van ruisende bomen. Water kabbelt heel rustig; maar ben je onderwater dan rijzen luchtbellen omhoog. Laaghangende wolken drijven uiterst langzaam voorbij. Er zijn knipperende lantarens en draaiende ventilatoren, maar de meeste beweging veroorzaak je zelf.

Zo activeer je kranen, liften, bruggen en treinen dankzij de handschoen met de energiebundel. Ook zet je voertuigen of andere machines in beweging. Deuren laat je open schuiven of kantelen. Soms moet je de energiebundel blijven gebruiken, maar in andere gevallen kun je de Adjunct uitschakelen en gaat de beweging toch verder.

      

Geluid
Op sommige plaatsen hoor je de wind gieren en windvanen klapperen. Er is geluid van vallend water en zwaar gedreun van machinerie. Alle handelingen die je verricht gaan gepaard met bijbehorende geluiden. Je voetstappen klinken anders op sneeuw dan op metaal of rotsbodem. Je mentor die tegen je praat is de enige menselijke stem, afgezien van de metalige klank van indoctrinerende luidsprekerboodschappen. Af en toe hoor je aangename elektronische muziek.

      

Samenvatting
Als je een spel wilt spelen waarin je niet met Jan en alleman hoeft te praten, niet achterna wordt gezeten of strijd hoeft te leveren, maar alleen op verkenning gaat om problemen op te lossen; wanneer je een doorzetter bent die een puzzel van alle kanten bekijkt en in alle rust wilt genieten van de prachtige omgevingen, dan is Firmament een geweldig spel voor jou. Het is tamelijk lang en dat belooft vele uren spelplezier!

Grotere plaatjes bekijken?    Ga naar de screenshots.