EGYPT 3: The Fate of Ramses (The Egyptian Prophecy)![]() Uitgever: The Adventure Company / 2004 Ontwerper: Kheops Studio Platform: PC, Mac, iPad. Systeemeisen: --- Windows 98/Me/2000/XP - 600 MHz Pentium III or gelijkwaardig (800 MHz aanbevolen - 64 MB RAM - 32 MB DirectX compatible 3D video kaart - DirectX 7 compatible geluidskaart - 16x CD-ROM drive (24x aanbevolen). --- 2024 Steam versie: Windows 10/11 - Processor: 1 GHz - 512 MB RAM - Grafische kaart: DirectX compatible - DirectX 9.0c - 1 GB beschikbare opslagruimte - Geluidskaart: DirectX compatible. Speelbaarheid op Steam onder Windows 10 Ga naar C: > Program Files (x86) > Steam > steamapps > common > The Egyptian Prophecy > config en verander daar bFullscreen=1 in bFullscreen=0. Sla dit bestand op, waarna het spel werkt. Het is alleen niet in volledig scherm te zien maar kleiner in de linker bovenhoek. Als je voor een zwarte achtergrond zorgt dan heb je van de rest van je bureaublad geen hinder. Categorie: Historische fictie, mysterie, magie, Egypte, 360 graden geïllustreerd realistisch beeld, 1ste persoon, point & click. Extra info: In Amerika bekend onder de titel The Egyptian Prophecy. Door Microids in 2010 in drie delen uitgegeven als Egypt: The Prophecyvoor iPhone. Later werd een uitgeklede versie voor PC en Mac in drie delen uitgegeven als Egypt series. ![]() ![]() Beschrijving en review door Hans: Als het spel begint zit Khaemouaset, de zoon van Ramses II en priester van de god Ptah, in de eerste zonnestralen van die dag te schrijven op een blad papyrus. Hij vertelt het verhaal van Maya, een priesteres met magische krachten, die er door de farao op uit gestuurd was om toe te zien op het bouwen van een obelisk. Want het bevel van de Zonnegod was duidelijk: voor het seizoen van Semu moest de grootste obelisk ooit gebouwd worden om hem te eren en dan zou Ramses nog 20 jaar heersen. Zo niet dan zouden de farao en heel Egypte ten onder gaan. Je speelt vervolgens als Maya en ontdekt al snel dat er een vloek op het werk rust. Een vallende steen verwondde de architect, de enige die de geheime informatie heeft die nodig is om de obelisk te kunnen voltooien. Maya begint aan een onderzoek om uit te vinden welke duistere machten aan het werk zijn. ![]() ![]() Puzzels De puzzels zijn goed geïntegreerd in het spel, dat wil zeggen ze dienen een doel. Maya moet aanvankelijk bewijzen dat ze een gezant is van farao en later haar bekwaamheid als ziener, heler en tovenares aantonen voor mensen en goden die haar testen. Dat doet ze door een proeve van bekwaamheid uit te voeren of een opdracht te vervullen. Dat zijn allemaal puzzels die variëren van eenvoudig tot erg moeilijk. Enkele puzzels betreffen: hoe krijg je onwillige personen zover dat ze meewerken? Je krijgt in de loop van het spel enkele toverspreuken en magische voorwerpen ter beschikking die je op personen kunt toepassen. Het lastigst zijn een schijvenpuzzel en een slangenpuzzel. Bij de schijvenpuzzel moet je zes achter elkaar geplaatste schijven, die voorzien zijn van gaten waar je een pen doorheen kunt steken, zodanig individueel draaien dat elk een groen knopje laat zien. De slangenpuzzel is een bordspel waarin je het opneemt tegen een slang. Het is een strijd op leven en dood die moeilijk is te winnen. Er is één tijdpuzzel als Maya is gebeten door een slang en een tegengif moet samenstellen door ingrediënten te zoeken. Mocht je vroegtijdig bezwijken dan krijg je een nieuwe kans en inmiddels weet je waar je de spullen kunt vinden. Het spel biedt de mogelijkheid om zelf op te slaan. Daarnaast is er een autosave bij afsluiting waarna je bij hervatting gewoon verder gaat. ![]() ![]() Beeld De omgevingen waar je bent zijn fotorealistisch getekend in veel detail. De belichting en schaduwen zijn prachtig. Het spel gaat vaak naadloos over in animaties en weer terug naar speelbaarheid. De animaties zijn buitengewoon mooi gemaakt. Maar in de speelmodus beweegt er niet zoveel. Er is veel heen en weer geloop nodig. In de plaatsen waar je komt in Pi-Ramses, Aswan en Memfis zijn maar een paar personen aanwezig. De tempels en straten zijn nogal leeg. Dat is vergeeflijk gezien het feit dat de game al 20 jaar geleden is gemaakt. Het heeft zin om bij elke voortgang (bijvoorbeeld de vondst van een voorwerp) met iedereen te praten. Die gesprekken vinden plaats door te kiezen uit de vragen onder op het scherm. Je kunt deze het beste één voor één afwerken. Dit gaat niet altijd soepel, bijvoorbeeld als iemand zegt: 'geef me het voorwerp' dan lukt dit pas als je eerst de discussie hebt beëindigd. Goed gedaan is dat tijdens gesprekken de ogen en mond van je gesprekspartner een beetje bewegen alsook het hele lijf. In tegenstelling tot een ouderwets point & clickspel (diavoorstelling) maakt dit het spel veel levendiger. ![]() ![]() Geluid Handelingen gaan gepaard met bijpassende geluiden, zoals het gehamer van de steenhouwers, het openen van een deur, enzovoorts. In grote besloten ruimtes zoals tempels klinken de geluiden hol, in tegenstelling tot in de buitenlucht, waar je vogels hoort en het ruisen van de wind. Er is regelmatig oosters aandoende muziek te horen die weldadig aandoet en zeer sfeerbepalend is. Stem-acteren : de sympathieke personen zoals Maya, Paser en de hogepriester van Ptah hebben een aangename stem die past bij hun karakter. Anderen komen minder vriendelijk over maar dat hoort bij hun rol. Het acteren is overwegend professioneel gedaan. ![]() ![]() Plussen en minnen Of je nu stroomopwaarts of stroomafwaarts over de Nijl vaart, je ziet steeds hetzelfde tussenfilmpje en beweging over de kaart van noord naar zuid, ook als je de andere kant op gaat. Ook bouwden de Egyptenaren met rechthoekige stenen en vloertegels, terwijl je in het spel ook schuine zijden ziet. In hoofdlijnen zijn details over de Egyptische cultuur in orde. Bijvoorbeeld is er in Aswan echt een enorme obelisk te bewonderen die in de oudheid ooit scheurde en nooit is afgemaakt. En het introfilmpje gewaagt van de zon die kortstondig godenbeelden beschijnt. Dat gebeurt inderdaad tweemaal per jaar in de Abu Simbel tempel bij zonsopgang tijdens de zonnewende. Via het Menu kun je een schat aan informatie raadplegen over de Oud-Egyptische cultuur. ![]() ![]() Samenvatting The Egyptian prophecy is na al die jaren nog steeds een erg leuk en onderhoudend spel waar je vele uren speelplezier aan kunt beleven. Het tekenwerk en vooral de animaties zijn fantastisch, de bijpassende geluiden goed, het stem-acteren is professioneel. De puzzels vertonen veel variatie in moeilijkheidsgraad. Er zijn tandenbijters bij zodat het geen schande is als je enige hulp zoekt. Maar eerst zelf proberen en niet te snel opgeven geeft de meeste voldoening. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. Andere delen in de Egypt serie: Egypt 1156 BC: Tomb of the Pharaoh Egypt 2: The Heliopolis Prophecy |