ANNA (+ extended edition)![]() Uitgever: Dreampainters, Kalypso Media Digital / 2012,2013 Ontwerper: Dreampainters Platform: PC, Mac, Linux, PS3, XBox360. Systeemeisen: --- Windows 7 - Processor: Quad Core - 4 GB RAM - Videokaart: Nvidia series 3/4/5 of ATI HD series - DirectX9.0c - 850 MB beschikbare opslagruimte - 5.1/7.1 geluidskaart. --- MACOSX 10.8.2 - Processor: iMac Intel i5 2.7 GHz - 2 GB RAM - Videokaart: Radeon HD 6770M 512 MB. --- LINUX Ubuntu 12.10.x - 2 GB RAM - 3 GB beschikbare opslagruimte - Uitsluitend 32 bit systeeem. Categorie: Bovennatuurlijke horror, zoektocht, geïllustreerd realisme, realtime 3D, 1ste persoon, muis/toetsenbordbesturing. Extra info: In 2013 kwam een extended editionvan Anna uit, waarin de grafische beelden en de spelbediening verbeterd zijn. Ook werden extra locaties en puzzels toegevoegd, alsmede een helpfunctie. Bovendien is het spel dan in meerdere talen te spelen. Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige walkthrough. Beschrijving en review: Het verhaal is gebaseerd op authentieke folkloristische verhalen uit de streek van Val d'Ayas in Italië en op historische documenten. Veel inzicht krijg je er niet in. Je sprokkelt alles bij elkaar, door de stemmen die jij als speler hoort, terwijl je om en in een oude zaagmolen loopt. Je zoekt naar oude herinneringen aan gebeurtenissen rond een zekere Anna. Je gaat hierbij de confrontatie aan met bovennatuurlijke verschijnselen en verontrustende doodsrituelen. Al naar gelang de tijd die je in de molen doorbrengt en de manier waarop je dingen bekijkt en onderzoekt, zal het spelverloop anders zijn. Er gebeuren andere vreemde dingen, je ontmoet andere problemen en uiteindelijk zijn er drie verschillende eindes in het spel. ![]() ![]() De eerste keer dat ik tamelijk snel door het spel speelde, om alvast een eerste indruk te krijgen, ontdekte ik na enkele problemen opgelost te hebben, een hendel in een nis. Ik trok eraan en de voordeur ging open. Einde spel. De tweede keer dat ik daar rond liep en zorgvuldiger alles bekeek, gebeurden er om me heen meer enge onverklaarbare zaken, zoals blikjes die op me vielen, vliegen die rondzwermden, schaduwen die vreemd bewogen en dergelijke. Zonder teveel te verraden, bleek die hendel toen helemaal niet aanwezig en moest ik ook nog op zolder allerlei problemen oplossen. Volgens de maker van het spel is dit bewust ingebouwd en word je zo naar drie mogelijke eindes gevoerd. Je zou dus kunnen concluderen dat het in dit spel de moeite loont om je tijd te nemen om alles te onderzoeken en helemaal op te gaan in de beklemmende sfeer van een donkere vervallen molen, waar in elke hoek vreemde schaduwen loeren en duistere herinneringen boven komen. ![]() ![]() De problemen die je in 'Anna' tegenkomt, zijn in eerste instantie niet al te moeilijk om op te lossen en waarschijnlijk bedoeld om je vertrouwd te maken met de spelbediening. Als je goed om je heen kijkt zie je al snel een deurtje onder een trap. Het touwtje waarmee het dichtzit kun je met het mes uit je inventaris doorsnijden. Maar ook later in het spel worden de meeste puzzels niet echt moeilijker. Een enkele keer sta je jezelf af te vragen wat je hier nog moet gaan doen, maar na bestudering van de summiere aanwijzingen op een oude zakdoek, word je toch wel weer in de juiste richting gevoerd. De puzzels zijn min of meer aangepast aan de sfeer van het verhaal. Je bent alleen met je herinneringen en er gebeuren vreemde zaken om je heen. Dat vraagt dan ook om vreemde oplossingen, zoals het uitvoeren van een oud bloedritueel of het weer levend maken van dorre wortels. ![]() ![]() De grafische beelden zijn levensecht. In 'Anna' wordt namelijk real-time rendering gebruikt. Dit betekent dat je als speler 360 graden om je heen kunt kijken. Je kunt overal vrij heenlopen en alle hoekjes en gaten vanuit elk standpunt bekijken, zelfs op je hurken. Dat kijken doe je met je muis en 'lopen' gaat dan via de WASD toetsen op je toetsenbord. Deze enorme vrijheid van bewegen is wellicht normaal in de moderne 'shooters', maar niet vaak in een adventure te vinden. Voeg daarbij de 'sleepfunctie', waarbij je voorwerpen,zoals planken en deuren fysiek kunt beetpakken (met de rechter muisknop) en weg- of openslepen en het gevoel van realisme bepaalt meteen de hele sfeer. Als je in een donkere hoek iets probeert te zien, of juist terugdeinst, zijn de bewegingen helemaal natuurlijk en vergeet je soms dat het maar een spel is. Zeker als je 's avonds in het donker op een groot scherm speelt. ![]() ![]() Naast de realistische beelden, zorgen ook de geluiden voor het juiste horrorsfeertje. Je hoort stemmen zacht praten en je bespotten. Zijn het herinneringen of hoor je ze nu echt? Een plotseling wegrollend blikje doet je schrikken. Een lachje of fluistering zorgt ervoor dat je je ongemakkelijk voelt. De achtergrondgeluiden zijn prima. Je hoort blikjes vallen en vuur knetteren. De muziek is op sommige momenten eentonig en werkt je dan op de zenuwen. Uiteraard verhoogt het daardoor je onbehagen en past het helemaal bij de sfeer van het spel. ![]() ![]() 'Anna' is een heel apart horror-adventure. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor, maar de spelbediening in combinatie met de realistische beelden en verontrustende geluiden, zorgen voor een paar 'ongemakkelijke' uurtjes spelplezier. Grotere plaatjes bekijken? Ga naar de screenshots. |