S P E L - I N F O

  EDNA & HARVEY: THE BREAKOUT


Uitgever: Daedalic Entertainment/2008 - Viva Media/Lace Mamba Global/2011
Ontwerper: Daedalic Entertainment
Systeemeisen: Windows 2000/XP/Vista/7, CPU 1GHz, 512 Mb RAM, 32 Mb videokaart, DirectX 9.0c

Categorie: fantasie, humor, 3de persoon perspectief, point & click.


Walkthrough: klik hier voor Marjo's Nederlandstalige Walkthrough.

Beschrijving:
Edna wordt wakker in een isoleercel in een gekkenhuis. Ze heeft geen herinneringen meer aan haar verleden, maar ze weet zeker dat ze hier niet thuishoort en is dan ook vast van plan te ontsnappen. Haar blauwe stoffen konijn, met wie ze kan praten, helpt haar hierbij. Als hij voorwerpen uit Edna's verleden ziet, kan hij haar een reisje in haar herinnering laten maken. Zo krijgt Edna met en met haar geheugen terug en vermoedt ze een duister complot waar dr. Marcel, de directeur bij betrokken is. Op unieke wijze ontsnapt ze uit het instituut en gaat ze op zoek naar de waarheid. Alle anderen die Edna in het gekkenhuis tegenkomt hebben duidelijk een schroefje los, maar zijn desondanks bereid om Edna te helpen, uiteraard op hun eigen manier.

Edna & Harvey is een point&click adventure volgens de klassieke regels gemaakt. Je wordt als speler niet bij het handje genomen, er is geen hintknop. Er zijn ook geen minigames. Er zijn wel problemen die je op bijzondere en vaak grappige wijze moet oplossen, met behulp van voorwerpen die je niet altijd op de manier gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Te beginnen met een afgebeten teennagel!
Ook moet je met diverse personen op het juiste tijdstip praten om de juiste acties in gang te zetten.
Het grappige in dit spel is, dat de oude truc "Als je vast zit, alles in je inventaris op alles uitproberen", je beslist niet altijd verder helpt. Zo kan Edna bijvoorbeeld met een gevonden stok op een tafel slaan, maar helpt het haar absoluut niet met het oplossen van het probleem, al lucht het wel op.
Je navigeert door het spel met de muiscursor en er zijn knoppen met acties zoals praten, pakken, gebruiken en kijken. Je inventaris, waar je opgeraapte dingen bewaart, is makkelijk toegankelijk en overzichtelijk.



Het hele spel is in 2D, maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder is dan een spel met realistische 3D beelden die de laatste tijd zo in zijn. De handgetekende geanimeerde karakters staan of zitten in meer dan honderd handgetekende achtergronden. Het is eigenlijk de meest ideale manier om absurde situaties weer te geven. Edna (en Harvey) is de enige die min of meer vrij rondloopt en dit geeft een speciale charme aan het spel.
De tekeningen zien er misschien uit alsof ze door en voor kinderen gemaakt zijn, maar dat maakt het nog geen spel voor kinderen. Niet alleen omdat de puzzels te moeilijk zijn, maar met name het laatste hoofdstuk, waarin Edna probeert uit te vinden of haar vader een moordenaar is, is niet geschikt voor kinderen onder de twaalf jaar.

De achtergrondmuziek is beslist niet onaangenaam en past perfect bij de sfeer van het spel. Jammer genoeg overstemt hij op sommige plekken de conversaties ietwat. En je kunt de achtergrondmuziek in het optiemenu alleen aan of uit, maar niet zachter zetten.
Gelukkig is er ondertiteling, zodat je er niet al te veel last van hebt.
Het stemacteren is van uitstekende kwaliteit en de dialogen grappig. De stemmetjes passen volmaakt bij de vreemde karakters die je ontmoet, zonder dat het kinderachtig of geforceerd klinkt. De vreselijke dingen die Edna en de gekken op een normale conversatietoon zeggen, zijn hilarisch.


Meer avonturen van Harvey in: Harvey's Neue Augen.

Van dezelfde ontwerpers:
A New Beginning,   The Whispered World,   Deponia.


Copyright Marjo Adventurespel.nl